The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 8. 2013. Pp. 81-94
Cristina Rodríguez2, Juan Eugenio Jiménez González1, Elaine Bisschop1, Rebeca Villarroel1, Christian Peake1
1Universidad de La Laguna;
2Universidad de Ámsterdam
Resumen
The purpose of this paper is to describe a computer-assisted assessment tool for diagnosis of cognitive processes underlying the calculation and solving arithmetic word problems as a part of research carried out from DEAP&NT research team from ULL. The use of this software allow us to analyze the cognitive profile of children with or without SLDM from a developmental perspective. In the study of SLDM, it is important to focus not only on cognitive general processes but also on specific cognitive domains involved in math learning. We designed diagnostic software which is structured in four modules that comprise a variety of tasks: a) basic processes associated with learning of mathematics (counting, place value, comparing numbers, etc.); b) basic calculation (recovery numerical facts; correction algorithms and principles of calculation); c) general cognitive processes (digital storage, space, processing speed) and d) solving word problems. The computer assessment tool is based on the empirical findings of studies conducted on this topic.
Abstract
La finalidad de este manuscrito es describir una herramienta multimedia para la evaluación de los procesos cognitivos subyacentes al cálculo y resolución de problemas verbales aritméticos como parte de la línea de investigación del grupo DEAP&NT de la ULL. Mediante el uso de esta herramienta se analiza el perfil cognitivo de los niños con y sin DAM desde una perspectiva evolutiva. En el estudio de las DAM, es importante profundizar no sólo en aspectos cognitivos generales, sino también en aquellos más específicos y directamente relacionados con el aprendizaje de las matemáticas. Para ello se ha diseñado un software de diagnóstico que está estructurado en cuatro módulos que comprenden gran variedad de tareas: a) procesos básicos asociados al aprendizaje de las matemáticas (conteo, valor posicional, comparación de cantidades, etc); b) cálculo básico (recuperación de hechos numéricos; corrección de algoritmos y principios del cálculo); c) procesos cognitivos generales (memoria numérica, espacial, velocidad de procesamiento, etc.); y d) resolución de problemas verbales. La herramienta ha sido fundamentada en los hallazgos empíricos de los estudios llevados a cabo en torno a este tópico.
Palabras clave
Dificultades de aprendizaje en matemáticas, evaluación asistida a través de ordenador, procesos cognitivos, resolución de problemas.Keywords
Arithmetic learning disabilities, computer-assisted assessment, cognitive processes, word arithmetic problem.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).