The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 8. 2013. Pp. 67-79
Rebeca Villarroel1, Juan Eugenio Jiménez González1, Christian Peake1, Cristina Rodríguez2, Elaine Bisschop1
1Universidad de La Laguna;
2Universidad de Ámsterdam
Resumen
Language and memory processes are involved in various fields of mathematics. For this study, cognitive processes as numerical working memory and oral comprehension skills were measured to evaluate their influence on the performance on tasks that are typically used in academic contexts, like arithmetic calculation and arithmetic word problem solving (AWPS) in a sample of 1049 subjects from second through fifth grade of primary education, which was divided according to their performance on math tests. Finally 357 subjects were selected, which were classified in poor performance in arithmetic only, poor performance in AWPS only, poor performance in both tests (arithmetic calculation and AWPS) and children with good performance in both tests (arithmetic calculation and AWPS). The results showed that linguistic proficiency measured by oral comprehension tasks is different depending on individual differences in arithmetic ability.
Abstract
Los procesos de lenguaje y memoria intervienen en diferentes áreas de las matemáticas. Con este fin se midieron procesos cognitivos de memoria de trabajo numérica y comprensión oral para evaluar su influencia en la resolución de tareas típicamente utilizadas en el ámbito académico como cálculo aritmético y resolución de problemas verbales aritméticos (RPVA) en una muestra de 1049 sujetos de segundo a quinto grado de educación primaria, la cual fue dividida según su ejecución en las pruebas matemáticas, conformándose finalmente por 357 sujetos, los cuales se clasificaron en bajo rendimiento sólo en cálculo aritmético, bajo rendimiento sólo en RPVA, bajo rendimiento en ambas pruebas (cálculo aritmético y RPVA) y niños con un buen rendimiento en ambas pruebas (cálculo aritmético y RPVA). Los resultados mostraron que la competencia lingüística medida a través de tareas de comprensión oral es diferente en función de las diferencias individuales en aritmética.
Palabras clave
Memoria de trabajo numérica, comprensión oral, cálculo aritmético, resolución de problemas verbales aritméticos, dificultades de aprendizaje en aritmética.Keywords
Numerical working memory, oral comprehension, arithmetic calculation, arithmetic problem solving, learning disabilities in mathematics.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).