The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 8. 2013. Pp. 51-66
Christian Peake1, Juan Eugenio Jiménez González2, Cristina Rodríguez3, Rebeca Villarroel2, Elaine Bisschop2
1Universidad de las Islas Baleares,
2Universidad de La Laguna,
3Universidad de Ámsterdam
Resumen
The Administration of Education, Universities and Sustainability of the Canary Islands has established diagnostic criteria for identification of students with Arithmetic Learning Disabilities or Dyscalculia. The main psychometric criteria defining this diagnostic category is obtaining a percentile less than 25 on a task assessing procedural calculation. In addition, this population is characterized by poor arithmetic word problem solving. To this end, there has been designed the Arithmetic Computation Test (PCA for its Spanish acronym) (Artiles and Jimenez, 2011) and Arithmetic Word Problems test (PVA) (Artiles and Jimenez, 2011). The aim of this study was to obtain normative data from these assessment instruments for which were administered both to a sample of 1331 children from second to sixth primary education from public schools located on the islands of Tenerife and Gran Canaria.
Abstract
La Consejería de Educación, Universidades y Sostenibilidad de la Comunidad Autónoma de Canarias ha establecido los criterios diagnósticos para la identificación del alumnado que presenta Dificultades Específicas de Aprendizaje en Cálculo Aritmético o Discalculia. El principal criterio psicométrico que define esta categoría diagnóstica es obtener un percentil inferior a 25 en una tarea que evalúe cálculo procedimental. Además, esta población se caracteriza por una pobre resolución de problemas verbales aritméticos. Con este fin, Artiles y Jiménez (2011) han diseñado la Prueba de Cálculo Aritmético (PCA) y el test de Problemas Verbales Aritméticos (PVA). El objetivo de este estudio fue obtener los datos normativos de estos instrumentos de evaluación, para lo cual se administraron ambos a una muestra de 1331 niños de segundo a sexto de educación primaria procedentes de colegios públicos ubicados en las islas de Tenerife y Gran Canaria.
Palabras clave
Dificultades de aprendizaje, aritmética, cálculo, problemas verbales aritméticos, prueba estandarizada, educación primaria.Keywords
Learning disabilities, arithmetic, calculation, arithmetic word problems, standardized test, primary education.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).