The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2005. Pp. 115-134
Julio Antonio González Pienda García, José Carlos Núñez Pérez
Universidad de Oviedo
2005Resumen
There is currently no doubt about the close positive relationship between parents involvement in their childrens education and the level of academic achievement of the children. In this work are described: first, the different manners of parental involvement and, second, the results obtained in various prior studies, which investigated the way that some students personal variables (i.e., intellectual aptitudes, causal attributions, self-concept, self-esteem, etc.) mediate the relation between family involvement and students academic achievements. Lastly, after evaluating the results of the research, the need to design models of collaboration between the family, the school, and the community is discussed.
Abstract
Actualmente, no hay duda de la estrecha relación positiva entre la implicación de los padres en la educación de los hijos y el nivel de logro alcanzado en la escuela por éstos. En el presente trabajo se describen, en primer lugar, las distintas formas de implicación parental y, en segundo, los resultados obtenidos en diferentes estudios previos en los que se investiga sobre el modo en que diversas variables personales del alumno (p.e., aptitudes intelectuales, atribuciones causales, autoconcepto, autoestima, etc.) mediatizan la relación entre la implicación familiar y los logros académicos de los estudiantes. Por último, una vez valorados los resultados de la investigación, se plantea la necesidad de diseñar modelos de colaboración entre la familia, la escuela y la comunidad.
Palabras clave
Familia, rendimiento académico, autoconcepto, autoestima, aprendizaje autorregulado.Keywords
Family, academic achievement, Self-concept, Self-estieem, self-regulated learning.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).