The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 8. 2013. Pp. 51-67
María Milagros Febles Elejalde1, Yamilet Peña Puente2
1Universidad de la Habana,
2Ministerio del Interior de Cuba
Resumen
The current research is aimed to characterize the scholar environmental perception of a group of adolescents from secondary school, in Havana. The method was used to fulfill this objective: the grupal device. The object of investigation was carried out through the analysis of different environments dimensions and characteristics of perception. The qualitative perspective was also applied for allowing us to explore deeply and to explain the object of investigation, been the integrated analysis of content and dynamic, the methodological instrument applied for analyzing the results and to interpret the information. It was noticed throughout the research that there is a certain level of dimension´s development in the adolescents, due to their environmental perception increasing while they were participating in the grupal device. It was also proved that participation, debating and group work may contribute to the environmental conscience.
Abstract
En la presente investigación se caracteriza la percepción ambiental escolar de un grupo de adolescentes de una escuela secundaria de La Habana. Para ello se utiliza como método fundamental el dispositivo grupal. Se definieron diferentes dimensiones de análisis y se acudió a las características de la percepción para explicar el desarrollo de la percepción. Se utilizó la perspectiva cualitativa ya que permite la exploración profunda y explicativa de los resultados, siendo los análisis de contenido y dinámico integrados, los principales instrumentos metodológicos empleados en la interpretación de la información. En el trabajo se constata que existen diferentes niveles de desarrollo en los escolares a evaluar por las dimensiones desarrolladas en los adolescentes. Se observó que la percepción ambiental escolar se desarrollaba en la medida en que más participaban en el dispositivo por lo que se comprueba que la participación, el debate y el trabajo en grupo contribuyen al desarrollo de la percepción ambiental en los escolares adolescentes.
Palabras clave
Percepción ambiental escolar, sensibilización, procedimiento metodológico grupal.Keywords
Schollar enviromental perception, sensibilization, methodological groupal device.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).