INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 7. 2012. Pp. 105-128


Roles de los iguales y bullying en la escuela: un estudio cualitativo

Peer roles and bullyig at school: A qualitative study

Gonzalo del Moral Arroyo, Cristian Suárez Relinque, Gonzalo Musitu Ochoa

Universidad Pablo de Olavide

Fecha de recepción: 15/7/2012 Fecha de revisión: 197/7/2012 Fecha de aceptación: 23/7/2012

Resumen

The aim of the study is to describe the roles of witnesses surrounding the victim and the aggressor in episodes of bullying from the discourses of adolescents. Using a qualitative design and following the steps proposed by the Grounded Theory, six focus groups and 16 in-depth-interviews with a total sample of 64 adolescents from 2º, 3º and 4º of ESO have been carried out. We have identified three basic roles of witnesses (assistant, reinforcer, outsider), consistent with previous research and a new role in terms of social legitimization by teenagers (school mediator). The normalization of the consumption of peer violence, the distinctive features of the collaborators on the bully, playful motivation of the animators and the highest proportion of these with respect to previous studies are some of the most important results.

Abstract

El objetivo que se plantea en este estudio es describir los roles de los testigos que rodean a la víctima y al agresor en los episodios de violencia escolar entre iguales a partir de los discursos de los adolescentes. Utilizando un diseño cualitativo y siguiendo los pasos propuestos por la Grounded Theory, se han realizado seis grupos de discusión y 16 entrevistas en profundidad con una muestra total de 64 adolescentes de 2º, 3º y 4º de ESO. Se han identificado tres roles básicos de testigos: colaborador, animador y neutral, coincidentes con la investigación previa, y un rol nuevo en cuanto a la legitimización social por parte de los adolescentes (el mediador escolar). La normalización del consumo de la violencia entre iguales, las características distintivas de los colaboradores respecto al bully, la motivación lúdica de los animadores así como la mayor proporción de los mismos con respecto a estudios anteriores, son algunos de los resultados más destacados.

Palabras clave

Bullying, iguales, testigos, metodología cualitativa.

Keywords

Bullying, peers, witnesses, qualitative methodology.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es