The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 7. 2012. Pp. 89-104
Calixto Gutiérrez Braojos1, Ana Martín Romera1, José Reinaldo Martínez Fernández2, Purificación Salmerón Vílchez1
1Universidad de Granada,
2Universidad Autónoma de Barcelona
Resumen
The cognitive approach to the study of creativity has defended the existence of significant relationships between the metacognitive strategies and creativity. However, few studies have analyzed these relationships, and the body of empirical research offers controversial conclusions. This paper is part of a broader study that includes the analysis of relations between personality and cognitive factors and creativity. Specifically, the purpose of the present study is to test a theoretical model of the relationships between the metacognitive strategies and creativity by means of modelling with structural equations in Spanish university students. The participants were 197 students enrolled in the fourth course of the Educational Psychology degree. Their participation was anonymous and voluntary. Two instruments were used to obtain the data in this study: i) The Learning Strategies Scale (ACRA) by Román and Gallego, (2001) to measure the metacognitive strategies construct and; ii) The Creative Intelligence Test (CREA) by Corbalán, et al., (2003) to measure the potential creativity. The results of the study show a positive and significant contribution of the metacognitive strategies to creativity.
Abstract
Desde una aproximación cognitiva al estudio de la creatividad, se ha defendido relaciones significativas entre las estrategias metacognitivas y la creatividad. Sin embargo, los estudios que analizan dichas relaciones son escasos, y el cuerpo de investigaciones empíricas ofrece conclusiones controvertidas. Esta trabajo forma parte un estudio más amplío que comprende el análisis de relaciones entre factores personológicos, cognitivos y la creatividad. En concreto, el presente trabajo tiene por objetivo de estudio testear un modelo teórico sobre las relaciones entre las estrategias metacognitivas y la creatividad mediante modelización con ecuaciones estructurales en estudiantes españoles universitarios. Los participantes fueron 197 estudiantes matriculados en cuarto curso de la licenciatura de Psicopedagogía. Su participación fue anónima y voluntaria. Dos instrumentos fueron utilizados para la obtención de datos en este estudio: i) La Escala de Estrategias de Aprendizaje (ACRA) de Román y Gallego, (2001) para la medida del constructo estrategias metacognitivas y; ii) El Test de Inteligencia Creativa (CREA) de Corbalán et al., (2003) para la medida del potencial creatividad. Los resultados del estudio muestran una contribución positiva y significativa de las estrategias metacognitivas a la creatividad.
Palabras clave
Estrategias metacognitivas, creatividad, educación superior.Keywords
Metacognitive strategies, creativity, higher education.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).