INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 7. 2012. Pp. 49-68


Dimensionalidad de la empatía y su relación con depresión, agresión y prosocialidad

Empathy dimension and its relationship with depression, aggression and prosocial behavior

Victoria del Barrio Gándara, Francisco Pablo Holgado Tello, Miguel Ángel Carrasco Ortiz

Universidad Nacional de Educación a Distancia

Fecha de recepción: 29/1/2011 Fecha de revisión: 13/2/2011 Fecha de aceptación: 13/3/2011

Resumen

This paper analyses the dimensions of the IRI (Interpersonal Reactivity Index; Davis, 1980). The sample was constituted by 721 subjects between 9 and 16 years old. Different Exploratory Factor analyses were conducted as base on the final Confirmatory Factor Analyses through self-report. The results supported a coherent relationship among Empathy, Depression, Aggression and Prosocial behaviour, the corelationa between Empathy and Prosocial behaviour is positive an negative whith the others variables. This data are usefull to be taking in account to modification disruptive conduct in children and adolescents.

Abstract

Este trabajo analiza la dimensionalidad del IRI (Interpersonal Reactiviy Index; Davis, 1980) explorada mediante Análisis Factorial Confirmatorio. Los datos proceden de una muestra de 721 niños escolarizados, procedentes de la población general, entre 9 y 16 años de edad. Se obtuvieron cuatro factores de empatía. Los resultados coherentes con los estudios previos sobre este tema muestran una relación positiva ente la empatía y la conducta prosocial y una relación negativa de aquella con la depresión y la agresión. Estos datos pueden proporcionar elementos útiles para modificar más eficazmente las conductas disruptivas en niños y adolescentes.

Palabras clave

Evaluación, empatía, niños, adolescentes.

Keywords

Assessment, empathy, children, teenagers.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es