INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 7. 2012. Pp. 45-54


Resilencia infantil, soledad y esperanza: perspectivas de la Psicología Positiva

Children’s resilience, loneliness and hope: The Positive Psychology perspectives

Malka Margalit

Tel-Aviv University and Peres Academic Centre

Fecha de recepción: 2/2/2011 Fecha de revisión: 12/2/2011 Fecha de aceptación: 9/4/2011

Resumen

In this paper, we shall present theoretical approaches and new research on the implications of positive psychology for understanding children’s resilience, happiness, and hope. Young people keep contacts with family, friends, ''friends of friends'' and total strangers. Social networking has been growing in richness, enabling diverse routes to challenge the social isolation. Yet, many children and adolescents continue to feel alone even among friends. Our responsibility is to sensitize families and schools to the children’s distress and to promote innovative research as well as prevention and intervention programs, among others. In this paper, we shall discuss the predictive roles of individual and systemic risk and protective factors (such as family support and schools’ empowerment) within the positive psychology approach, in order to provide clarification of developmental trends.

Abstract

En el presente artículo abordaremos enfoques de carácter teórico y nuevas investigaciones acerca de las implicaciones de la Psicología Positiva en el entendimiento de la resiliencia en niños, la felicidad y la esperanza. La población juvenil entabla contactos de carácter familiar, con amigos, con ''amigos de amigos'' e incluso con desconocidos. Por otro lado, las redes sociales online son una potente herramienta para habilitar rutas que desafíen el aislamiento social. Pero todavía son muchos los niños y adolescentes que continúan sintiéndose solos, incluso entre amigos. Nuestra responsabilidad es sensibilizar a familias y escuelas de la angustia y la aflicción que presentan estos niños así como fomentar la innovación en la investigación y diseñar programas de prevención e intervención, entre otras iniciativas. En este trabajo, argumentaremos acerca de los roles predictivos del individuo, del riesgo sistémico y de los factores de protección dentro del marco de la Psicología Positiva con la intención de aportar una mayor clarificación de las tendencias del desarrollo.

Palabras clave

Resiliencia, soledad, esperanza, psicología positiva

Keywords

Resilience, lonelines, hope, children, positive psychology

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es