The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 7. 2012. Pp. 23-44
Barry H. Schneider1, Yusuf Malik1, Stephen J. Udvari2
1University of Ottawa,
2University of Toronto
Resumen
The overarching purposes of this paper are to consider the ways in which friendship between children and adolescents can be understood and to offer suggestions for how schools can facilitate such friendship. The paper begins by providing some general perspective on the immigrant experience. It continues with some basic definitions of friendship and culture. The history of research on intercultural friendship is considered next, in both quantitative terms - the extent of intercultural friendship - and qualitative terms - the different features of intercultural and intracultural friendship. The paper concludes with the authors views about how intercultural friendship should be best understood and with suggestions for how to encourage it.
Abstract
Los dos grandes objetivos que persigue este trabajo son, por un lado, considerar las variadas maneras en las que la amistad entre niños y adolescentes puede ser entendida y, por otro, proponer sugerencias acerca de como las escuelas pueden facilitar tal amistad. El artículo se inicia con una perspectiva general sobre la experiencia de la inmigración. Continua con algunas definiciones de lo que entendemos por amistad y cultura. El siguiente apartado trata sobre la historia de la investigación en amistad intercultural, tanto en términos cuantitativos -la importancia de la amistad intercultural- y cualitativos -las diferentes características de la amistad intercultural e intracultural. El artículo finaliza con el punto de vista del autor sobre como la amistad intercultural debe ser entendida y con algunas sugerencias sobre como fomentarla.
Palabras clave
Inmigración, amistad intercultural, escuela, niños, adolescentesKeywords
Immigration, intercultural friendship, school, children, adolescentCopyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).