The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 7. 2012. Pp. 9-22
Adrian Furham
University College London
Fecha de recepción: 27/2/2011 Fecha de revisión: 19/3/2011 Fecha de aceptación: 12/4/2011Resumen
This paper considers the popular concept of culture shock. From the academic perspective co-researchers from different disciplines (anthropology, education, psychiatry, psychology, sociology) have attempted to operationalise the concept and understand the process behind it. It represents fifty years of research using different methodologies and trying to answer different questions about the experience of travel for many reasons. This paper also considers issues concerned with the ''overseas'' student, of which there are ever more, travelling abroad to study. They can have serious culture shock difficulties. Implications of this research are considered.
Abstract
El presente artículo pretende abordar el popular concepto de choque cultural. Desde una perspectiva académica, co-investigadores de diferentes disciplinas (antropología, educación, psiquiatría, psicología, sociología) han intentado operacionalizar el concepto y comprender el proceso subyacente. Este artículo compila cincuenta años de investigación sirviéndose de diferentes metodologías y tratando de responder las distintas preguntas acerca de la experiencia de viajar. Este artículo también aborda las cuestiones relacionadas con el estudiante ''foráneo'', de los cuales hay cada vez más, viajando al extranjero para estudiar. Estudiantes que han de enfrentarse a serias dificultades concernientes al choque cultural. Se han considerado las implicaciones de esta investigación.
Palabras clave
Adaptación al entorno, Trasfondo Cultural, Conflicto Cultural, Competencia Interpersonal, Estudiar en el Extranjero, ViajarKeywords
Adjustment (to Environment); Cultural Background; Culture Conflict; Interpersonal Competence; Study Abroad; TravelCopyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).