INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 1. 2011. Pp. 239-254


Motivación hacia el aprendizaje en las personas mayores más allá de los resultados y el rendimiento académico

Motivation to learning of seniors beyond the results and academic achievement

María Elena Cuenca París

Universidad Nacional de Educación a Distancia

Recibido: 20/05/2011 Aceptado: 18/06/2011

Resumen

Studies about the motivation to learn are centered in school contexts. The adult learning is motivation to learn which does not focus on academic achievement. We refer to learning that reaches a personal evolution of improvement. Human and social education that meets the expectations of life in older people. This article provides a series of reflections from which shows that learning and motivation are key elements in educating the seniors. Learning in adulthood is to offer greater opportunities for personal growth, the development of sociability and the promotion of autonomy. The motivation, in turn, active older people wanting to learn, and sense of purpose, while brings out their needs, interests and expectations. Through a study will reveal the reasons for learning of students in a University Program for the seniors.

Abstract

Los estudios sobre la motivación hacia el aprendizaje, principalmente, giran en torno a los contextos escolares. Más allá, se encuentra el aprendizaje adulto cuya motivación para aprender no se centra en el rendimiento académico. Nos referimos a un aprendizaje que alcanza una evolución personal de mejora. Una educación social y humana que cumple con las expectativas de vida en las personas mayores. Este artículo realiza una serie de reflexiones desde las cuales se pone de manifiesto que aprendizaje y motivación son elementos fundamentales en la educación de las personas mayores. Aprender en la edad adulta supone ofrecer al mayor oportunidades para el crecimiento personal, el desarrollo de la sociabilidad y el fomento de la autonomía. La motivación, por su parte, activa en las personas mayores el querer aprender, y el sentimiento de utilidad, a la vez que hace emerger sus necesidades, intereses y expectativas. A través de un estudio, se revelan los motivos para aprender de los alumnos de un Programa Universitario de Mayores.

Palabras clave

Motivación, aprendizaje, personas mayores, desarrollo humano

Keywords

Motivation, learning, senior, human development.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es