The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2011. Pp. 37-55
Celestino Rodríguez Pérez1, Jesús Nicasio García Sánchez2, Paloma González Castro1, David Álvarez García1, Julio Antonio González Pienda García1, Ana Belén Bernardo Gutiérrez1, Rebeca Cerezo Menéndez1, Luis Álvarez Pérez1
1Universidad de Oviedo,
2Universidad de León
Resumen
In this study, we carried out a review of the empirical studies on ADHD and writing from recent years. Both aspects are strong related in last years by means a theory studies. The aim of our study is checking state of the question and to focus directly the aims of the future studies in this field (ADHD and writing LD). We have attended to the design, to differentiate different types of studies that were including of general form ADHD in relation to the writing, or more specific in LD. The primary conclusions established the deficit of empirical studies related to writing and ADHD. To be more exact, the deficit is even more obvious when the written composition is considered in relation to the processes followed by ADHD students and the written products they construct. The only studies that have been carried out only face the problem in a superficial way, without entering in detail. Implications for educational practice are discussed, and limitations and future perspectives are commented on.
Abstract
En este estudio, hemos conjugado desde el punto de vista empírico, dos aspectos que pueden tener una relación teórica consistente, DA en escritura y TDAH. Hemos realizado una revisión de estudios empíricos de los últimos años sobre el TDAH y las Dificultades de Aprendizaje DA en escritura, para ver el estado de la cuestión y enfocar directamente los objetivos de los futuros estudios en este campo. Hemos atendido al diseño, para diferenciar diferentes tipos de estudios que abarcaran de forma general el TDAH en relación a la escritura y de forma específica en relación a sus DA. Como conclusiones principales, se confirma más específicamente la falta de estudios empíricos que relacionen escritura y TDAH. Y para ser más precisos, escasean aquellos que relacionen los aspectos de composición escrita y sus procesos con el TDAH, ya que los estudios que existen se preocupan del tema de forma superficial, y en general, en los aspectos mecánicos, pero no en los sustantivos. Se discuten los resultados obtenidos, indicando las conclusiones y perspectivas futuras.
Palabras clave
TDAH, escritura, dificultades de aprendizaje (DA), estudios.Keywords
ADHD, writing, Learning Disabilities (LD), studies.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).