The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2011. Pp. 25-36
Alexandra Marante Vaz1, Fernanda Daniel2, Florencio Vicente Castro1
1Universidad Extremadura,
2Instituto Superior Miguel Torga.
Resumen
Lapses of memory are commonly attributed to seniors. However, there is scientific evidence that shows that forgetfulness stems from multiple factors which affect the general population regardless of age. The aim of our study is to evaluate memory lapses in a working-age population with higher level of academic education and to determine whether those lapses may be associated with the conceptual triad anxiety, stress and depression. The present study also seeks to determine the relation between memory lapses and socio-demographic variables. The sample consists of 68 teachers working in Primary School and Middle School (2nd and 3rd stages of Basic Education). The tools used to collect the data were the Memory Lapse Questionnaire (QLM ), the Anxiety, Depression and Stress Scales (EADS-21) and a socio-demographic questionnaire (eleborated by us). Our research showed a positive correlation between memory lapses and negative emotional states (Anxiety, Stress and Depression), absence of association between memory lapses and age, and non-existence of significant sex-based differences in memory lapses.
Abstract
Normalmente se atribuyen los lapsus de memoria a las personas con edades avanzadas. La evidencia científica ha demostrado, sin embargo, que el olvido procede de factores múltiples y que estos están presentes en la población independientemente de la edad. La cuestión que nos proponemos estudiar es evaluar los lapsus de memoria en una población en edad activa y con titulación académica de nivel superior e identificar si existe asociación com la triada conceptual ansiedad, estrés y depresión. Pretendemos igualmente verificar la relación entre los lapsus de memoria y variables sociodemográficas. Este estudio está constituido por una muestra de 68 profesores que ejercen su actividad profesional en la Enseñanza Básica y 1º Ciclo de ESO. Los instrumentos utilizados para efectuar la recogida de los datos han sido el Cuestionario de lapsus de memoria (CLM), las Escalas de Ansiedad, Depresión y Estrés (EADS-21) y un cuestionario sociodemográfico de elaboración nuestra. Verificamos, en esta investigación, que se produce una asociación positiva entre lapsus de memoria y estados emocionales negativos (Ansiedad, Estrés y Depresión), ausencia de asociación entre los lapsus de memoria y la edad e inexistencia de diferencias significativas en los lapsus de memoria en razón del sexo.
Palabras clave
Lapsus de memoria, ansiedad, estrés, depresión, profesores.Keywords
Memory lapses, anxiety, stress, depression, teachers.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).