INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 1. 2011. Pp. 11-22


Jean Piaget. Entre la psicología y la filosofía: un problema de método

Jean Piaget. Between psychology and philosophy: a problem of method

Francesco Mattei, Valeria Caggiano

Università degli Studi Roma Tre

Recibido: 10/03/2011 Aceptado: 14/05/2011

Resumen

The end of his long journey of study and research, Piaget rethinks the relationship between science and philosophy, particularly that genetic epistemology which formed the core of his psychological research. Here we want to reconstruct the various steps in the field: starting from the initial observation and experimental research, up to the relationship between the natural sciences and applied sciences of the spirit in his own research. While strongly criticizing the methodological limitations of philosophical inquiry, the author does not seem that Piaget has definitely never been away from the core of philosophical research heuristic, a nucleus is always rich with meaning and significance matrix of questions and always searching for the interrogation psychological.

Abstract

En el final de su largo viaje de estudio e investigaciones, Piaget se replantea la relación entre ciencia y filosofía, en particular la epistemología genética que formó el núcleo de su investigación psicológica. En este documento queremos reconstruir los diferentes pasos en el campo: a partir de la observación inicial y la investigación experimental, hasta la relación entre las ciencias naturales y ciencias aplicadas del espíritu en su propia investigación. Aunque con fuertes críticas a las limitaciones metodológicas de la investigación filosófica, parece que Piaget nunca ha estado, sin duda, lejos de la base de la heurística de la investigación filosófica, un núcleo siempre rico en significado, al igual que la importancia de la matriz de preguntas, siempre en busca de los interrogatorios psicológicos.

Palabras clave

Epistemología genética, investigación filosófica, metodología.

Keywords

Genetic epistemology, philosophical research, methodology.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es