The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2010. Pp. 187-200
Francisco A. Vega Ramírez, Remedios López Liria, David Padilla Góngora, Víctor Santiuste, María del Carmen Martínez Cortés, César R. Rodríguez Martín
Universidad de Almería
Recibido: 01/03/2010 Aceptado: 18/10/2010Resumen
Problem Based Learning is a methodological innovation that has proliferated in the production literature of recent years, which is showing its wider use within the context of the European Higher Education Area. This article contains an exhaustive review in the Spanish database (CUIDEN Plus, biomedicine ENFISPO and IME biomedicine) on experiences with problembased learning has been made in various degrees related to the Health Sciences offering data, which can provide evidence of its efficiency and student satisfaction. The main conclusions are highlighted its eminently professionalization, which generates higher quality learning (problem solving, critical thinking, finding relevant information, writing and speaking skills, selfreflection and self-evaluation) and allows for cross-content, although such experience initiatives are normally restricted to small groups of teachers engaged in project coordination interdisciplicar.
Abstract
El Aprendizaje Basado en Problemas es una innovación metodológica que ha proliferado en la producción bibliográfica de los últimos años, lo que está manifestando su mayor utilización dentro del contexto del Espacio Europeo de Educación Superior. Este artículo contiene una revisión bibliográfica exhaustiva en las bases de datos españolas (CUIDEN Plus, ENFISPO e IME biomedicina) sobre experiencias con Aprendizaje Basado en Problemas que se han realizado en distintas titulaciones relacionadas con las Ciencias de la Salud ofreciendo los datos, que puedan aportar evidencia sobre su eficiencia y la satisfacción del alumnado. Como conclusiones principales se destaca su carácter eminentemente profesionalizante, que genera aprendizajes de mayor calidad (resolución de problemas, pensamiento crítico, búsqueda de información relevante, expresión escrita y oral, habilidades de autorreflexión y autoevaluación) y permite incorporar contenidos transversales, aunque este tipo de experiencias se restringen normalmente a iniciativas de pequeños grupos de profesores embarcados en proyectos de coordinación interdisciplicar.
Palabras clave
Aprendizaje Basado en Problemas (ABP), Ciencias de la Salud, Espacio Europeo de Educación Superior.Keywords
Problem Based Learning (PBL), Health Sciences, European Higher Education Area.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).