INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 1. 2010. Pp. 149-170


Programa de Mejora de las competencias sociocognitivas en Personas con capacidades diferentes como recurso especializado de orientación(Programa Almida)

Improvement Program of Social-cognitive Skills in People with Different Abilities and Guidance Resource Specitalist (Almida Program)

Ángel Luis González Olivares1, Jesús Beltrán Llera2

1Universidad Nacional de Educación a Distancia,
2Universidad Complutense de Madrid

Recibido: 14/04/2010 Aceptado: 10/10/2010

Resumen

Improvement Program of social-cognitive Skills in People with Different Abilities is a set of social activities and occupational guidance and counseling skills to achieve social, intellectual and cognitive, with the aim of improving personal autonomy, responsibility for the process personal and professional learning and the conditions that favor the acquisition of skills to address issues and challenges for the life of every person with a disability. This program is based on the cognitive paradigm in counseling and meaningful learning, and intervention with people with disabilities to help their social integration and employment. Is identified with an ecological approach, an approach which advocates that action must arise from the characteristics and environmental demands of each person and the skills and functional skills necessary to adapt the subject.

Abstract

El Programa de Mejora de las Competencias Sociocognitivas en Personas con Capacidades Diferentes es un conjunto de actuaciones de orientación social y laboral y asesoramiento para la consecución de competencias sociales, intelectuales y cognitivas, con la finalidad de mejora de la autonomía personal, la responsabilidad del proceso de aprendizaje personal y profesional, y las condiciones que favorecen la adquisición de competencias de afrontar retos y desafíos de la vida de cada persona con discapacidad. Este Programa se fundamenta en el paradigma cognitivo, en la orientación psicopedagógica y el aprendizaje significativo, y es una intervención con personas con discapacidad para ayudarles en su integración social y laboral. Está identificado con un enfoque ecológico, enfoque que defiende que la acción orientadora ha de plantearse desde las características y demandas del ambiente de cada persona, así como de las habilidades y destrezas funcionales necesarias para la adaptación del sujeto.

Palabras clave

Competencias sociocognitivas, capacidades diferentes, orientación, intervención psicopedagógica, enfoque ecológico.

Keywords

Social-cognitive skills, disabilities, counseling, intervention, educational psychology, ecological approach.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es