INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 1. 2010. Pp. 95-108


Lectura digital en jóvenes universitarios: una revisión

Digital reading in university students: a review

Gloria Patricia Marciales Vivas1, Fabiola Cabra Torres1, José Nicolás Gualteros1, Eduardo Mancipe Flechas2

1Pontificia Universidad Javeriana,
2Universidad de La Salle

Recibido: 04/11/2009 Aceptado: 13/04/2010

Resumen

This review has been made based on the research about the changes in the ways of learning, the emergence of literacy practices related to new formats, and new skills developed to access sources of information in university students. Research contributions are presented within the three working lines derived from Cabra & Marciales (2009) on digital natives: skills for the use of digital reading technologies; cognitive processes related to new formats; and finally, skills and expertise related to the reading according to the type of format, digital or print, which could mediate the new ways of reading.

Abstract

La revisión parte de las investigaciones que se han realizado sobre los cambios ocurridos en las formas de aprender, la emergencia de prácticas de lectura vinculadas a los nuevos formatos y las nuevas habilidades desarrolladas para acceder a fuentes de información en jóvenes universitarios. Se presentan los aportes investigativos siguiendo las tres líneas derivadas del trabajo de Cabra y Marciales (2009) sobre nativos digitales: habilidades para el uso de tecnologías en la lectura digital; procesos cognitivos relacionados con los nuevos formatos; y, finalmente, habilidades y competencias vinculadas a la lectura según el tipo formato, digital o impreso, las cuales median las nuevas formas de leer.

Palabras clave

Lectura digital, nativos digitales, competencias informacionales, formato digital.

Keywords

Digital reading, digital natives, ICT competences, information literacy, digital issue.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es