INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 1. 2009. Pp. 161-176


Agencia europea para el desarrollo de la educación del alumnado con necesidades educativas especiales. Impulsando la educación inclusiva y para todos en Europa

Yolanda Jiménez Martínez

Agencia Europea para el Desarrollo de la Educación del Alumnado con Necesidades Educativas Especiales

Recibido: 12/09/2009 Aceptado: 18/10/2009

Resumen

The European Agency for Development in Special Needs Education is an independent and self-governing organization established in 1996 by its member countries to act as their platform for collaboration regarding the development of provision for learners with special educational needs. It is maintained by the Ministries of Education in the participating countries (member states of the European Union as well as Iceland, Norway and Switzerland) as well as supported by the European Union Institutions via the Jean Monnet programme under the EU Lifelong Learning Programme. The Agency endeavours to highlight and promote the principles of equal opportunities in terms of genuine access to learning experiences that respect individual differences and "Quality Education for All" focused upon personal strengths rather than weaknesses. The Agency takes into consideration key international statements on special needs education.

Abstract

La Agencia Europea para el Desarrollo de la Educación de Alumnado con Necesidades Educativas Especiales es una organización independiente y autónoma. Desde 1996 actúa como plataforma de colaboración entre sus países miembros en el campo de las necesidades educativas especiales. En la actualidad está compuesta y financiada por los Ministerios de Educación de veintisiete países de Europa. La Comisión Europea y el Parlamento Europeo la financian parcialmente. Es una de las seis organizaciones del Programa Jean Monnet (Programa de Aprendizaje a lo Largo de la Vida) de la Unión Europea. Su propósito fundamental es la mejora de la política y la práctica educativas en relación al alumnado con necesidades educativas especiales. Sus fundamentos se sustentan en la educación inclusiva, la igualdad de oportunidades, la accesibilidad y la promoción de la calidad educativa, reconociéndose las diferencias en las políticas, las prácticas y los contextos educativos nacionales.

Palabras clave

Agencia, inclusión, necesidades especiales.

Keywords

Agency, inclusion, special needs.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es