INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 1. 2009. Pp. 101-126


Construcción del cuestionario "Características de la docencia Universitaria de Calidad desde el punto de vista de los Alumnos" (CDUCA)

Ángel de Juanas Oliva

Universidad Nacional de Educación a Distancia

Recibido: 17/08/2009 Aceptado: 25/11/2009

Resumen

The analysis of the literature related to the EHEA, the functions of university professors and their new roles, as well as limited access to instruments of evaluation of competencies of higher education professors from the viewpoint of the students were the main reasons for building a questionnaire designed to collect student ratings on the characteristics that show their teachers for university teaching quality at a current of change. In this sense, the development of the questionnaire "Characteristics of University Teaching Quality from the point of view of students" (CDUCA), required a series of studies described in this manuscript. The result of this work confirmed a factorial structure that enables to interpret the student ratings on the based on nine dimensions.

Abstract

El análisis de la literatura relacionada con el EEES, las funciones del profesorado universitario y sus nuevos roles, así como el acceso limitado a instrumentos de evaluación de las competencias de los docentes universitarios desde el punto de vista de los estudiantes, fueron los principales motivos para la construcción de un cuestionario que permitiera recoger las valoraciones de los estudiantes sobre las características que manifiestan sus profesores para la docencia universitaria de calidad en un momento actual de cambio. En este sentido, la elaboración del cuestionario “Características de la Docencia Universitaria de Calidad desde el punto de vista de los Alumnos” (CDUCA), requirió una serie de estudios que se describen en el presente artículo. El resultado de estos trabajos corroboró una estructura factorial que posibilita interpretar las valoraciones de los estudiantes sobre la base de nueve dimensiones.

Palabras clave

Espacio Europeo de Educación Superior, competencias, profesor, Universidad, enseñanza-aprendizaje.

Keywords

European Higher Education Area, competences, professor, University, teaching and learning.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es