The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2009. Pp. 31-56
Alfonso Barca Lozano1, Manuel Peralbo1, Florencio Vicente Castro2, Juan Carlos Brenlla Blanco1, Eduardo Barca Enríquez1
1Universidade da Coruña,
2Universidad de Extremadura
Resumen
The aim of this paper lies in the search for the academic goals used by Secondary School pupils, though, our quest will be carried out by letting the aforementioned objectives interact with the cognitive learning strategies which most of these pupils adopt. After that we intend to learn how this interaction and the predictive capacity of academic goals and cognitive strategies influence the learning styles/approaches of Secondary School pupils, not only in terms of meaning/understanding orientation, but with regard to superficial orientation as well. The sample is from (N=1.392; 57% girls, 43% boys) students representative Galicia´s Autonomous Commnunity and extratcted from 15 public and private school centers in context cultural and social of a average tipe. The utilized Scales are ACRA and CDPFA (Learning Strategies ando Academic Goals) and CEPA Scale (Learning Approaches). The findings in this paper point to the fact that both academic goals and cognitive learning and support strategies have a positive and significant correlation to meaning-orientated learning styles, while the goals and strategies, on the contrary, have a negative and significant correlation to the superficial orientation approaches. On the other hand, it has been established that the cognitive support styles possess a greater predictive capacity in connection with the learning styles of Secondary School pupils than the academic goals do, especially the support strategies, the cognitive acquisition and the encoding ones. As for the academic goals, the competence-acquisition ones are those which have the largest predictive capacity on meaning-orientated learning styles. Where superficial orientation learning styles are concerned, acquisition strategies and the support ones, as well as failure-avoidance goals and competence-acquisition goals, show a beta negative coefficient.
Abstract
El objetivo de este trabajo es analizar cuáles son las metas académicas que utiliza el alumnado de educación secundaria en interacción con las estrategias cognitivas de aprendizaje que dicho alumnado adopta mayoritariamente. En un segundo momento se pretende conocer la interacción y la capacidad predictiva que las Metas académicas y las Estrategias cognitivas poseen sobre los Estilos/enfoques de aprendizaje del alumnado de educación secundaria, tanto en sus dimensiones de Orientación al significado/comprensión (EOR-SG), como de Orientación superficial (EOR-SP). Para ello se seleccionó una muestra de estudiantes de Educación secundaria representativos de la Comunidad Autónoma de Galicia (N=1.392) que cumplimentaron las Escalas ACRA, CDPFA (Subescala de Metas Académicas) y la Escala CEPA de Enfoques de Aprendizaje. Los resultados de este trabajo apuntan al hecho de que, tanto las Metas académicas como las estrategias cognitivas de aprendizaje y de apoyo guardan una correlación positiva y significativa con los estilos de aprendizaje de orientación al significado (EOR-SG), mientras que, al contrario, las metas y estrategias guardan una correlación negativa y significativa con los enfoques de orientación superficial (EOR-SP). Por otra parte, se ha constatado que, de entre las metas académicas y las estrategias cognitivas y de apoyo, son estas últimas las que mayor capacidad predictiva poseen sobre los estilos de aprendizaje del alumnado de educación secundaria, especialmente las estrategias de apoyo, las cognitivas de adquisición y las de codificación. De entre las metas académicas, las de adquisición de competencias, son las que mayor capacidad predictiva poseen sobre los estilos de aprendizaje de orientación al significado (EOR-SG). En relación con los estilos de orientación superficial (EOR-SP), poseen una capacidad predictiva con coeficiente beta negativo las estrategias de adquisición, las de apoyo, las metas de evitación de fracaso y las metas de adquisición de competencias.
Palabras clave
Estrategias cognitivas de aprendizaje, metas de aprendizaje, metas de adquisición de competencias, metas de evitación de fracaso, estilos y enfoques de aprendizaje.Keywords
cognitive learning strategies, learning goals, competence-acquisition strategies, failure avoidance goals, learning styles and learning approaches.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).