The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2008. Pp. 113-124
David Rico Suardíaz
Universidad Regiomontana
2008Resumen
The difficulties of learning to read are a reality increasingly common among infants of the education systems of today. These difficulties, conceptualized by the American Psychiatric Association under the name of dyslexia, have a prevalence of between 3% of girls and 5% of the children, following the same sources. The investigation was subsequently introduced and which served as a doctoral thesis developed by the Department Evolutionary Psychology and Education at the University Complutense of Madrid, shows the study realized on a sample of 80 subjects between 7 and 11 years of age, students of public and private institutions of the Community of Madrid, divided into a control group of 50 subjects normal readers and an experimental group of 30 subjects diagnosed as dyslexic, who were administered Neuropsychological Battery for Kids (Manga and Ramos,1991). We will see, then, in an attempt to explain the behavioral projections of minimal brain dysfunction hypothesized by Luria and corroborated by multiple studies (Galaburda et al, 1973), if there are significant differences in neuropsychological dyslexic subjects with respect to individuals who can learn to read normally, and if these exist, what type they are and how deeply manifest, in order to shed light on the possible rehabilitation of these difficulties in many cases are behind most cases of school failure.
Abstract
Las dificultades de aprendizaje de la lectura son una realidad cada vez más frecuente entre los infantes de los sistemas educativos actuales. Estas dificultades, conceptualizadas por la Asociación Americana de Psiquiatría bajo la denominación de dislexia, tienen una prevalencia de entre el 3% de las niñas y el 5% de los niños, siguiendo las mismas fuentes. La investigación que a continuación se presenta y que sirvió como tesis doctoral desarrollada en el departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad Complutense de Madrid, muestra el estudio que se realizó sobre una muestra total de 80 sujetos de entre 7 y 11 años de edad, estudiantes de centros públicos y privados de la Comunidad de Madrid, distribuidos en un grupo control de 50 sujetos normolectores y un grupo experimental de 30 sujetos diagnosticados como disléxicos, a los que se les administró la Batería Neuropsicológica Infantil DNI (Manga y Ramos, 1991). Veremos, pues, en un intento de explicar las proyecciones conductuales de las disfunciones cerebrales mínimas hipotetizadas por Luria y corroboradas por múltiples estudios (Galaburda et al., 1973), si existen diferencias neuropsicológicas significativas en los sujetos disléxicos con respecto a sujetos que pueden aprender a leer normalmente y, sí estas existen, de qué tipo son y con qué profundidad se manifiestan, con objeto de poder echar luz a la posible rehabilitación de estas dificultades que en muchos casos están detrás de la mayoría de casos de fracaso escolar.
Palabras clave
Neuropsicología, Dificultades de aprendizaje, Dislexia, Luria.Keywords
Neuropsychology, Learning disorders, Dyslexia, Luria.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).