The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 20. 2025. Pp. 117128 10.70478/rpye.2025.20.12
Tatiana Romero-Arias1, Raquel Lucas-Rodríguez2, Germán Gálvez-García3 y Adrián Pérez del Olmo4
1 Universidad Europea de Canarias (España), España
2 Universidad de La Laguna (España), Spain
3 Universidad de Salamanca (España), Spain
4 Universidad Pontificia de Salamanca (España), Spain
Resumen
Antecedentes: Antecedentes: El Trastorno del Espectro Autista (TEA) es un trastorno del neurodesarrollo caracterizado por dificultades en la comunicación social, interacción social y comportamientos repetitivos, con un impacto significativo en la vida de las personas que lo padecen y sus familias. Método: Ante su creciente prevalencia, esta revisión sistemática paraguas (RSP) examinó la evidencia sobre la eficacia de la musicoterapia (MT) en la reducción de los síntomas del TEA. La búsqueda se realizó en las bases de datos EBSCO y PubMed mediante términos clave entre los años 2014 y 2024. Resultados: Los resultados de cuatro artículos incluidos muestran que la MT educativa y de improvisación son eficaces para mejorar habilidades sociales y comunicativas, reducir comportamientos repetitivos y aumentar la calidad de vida y el bienestar familiar. Además, la combinación de MT con otras terapias, como la Danza Movimiento Terapia (DMT), potencia su efectividad, mostrando beneficios en neuroplasticidad, manejo del estrés, función cerebral y equilibrio emocional. Conclusión: Sin embargo, estos hallazgos deben interpretarse con cautela debido a limitaciones en los estudios, como la falta de investigaciones longitudinales, calidad metodológica insuficiente y muestras pequeñas. A pesar de ello, la evidencia respalda a la MT como una intervención prometedora para el TEA.
Abstract
Background: Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder characterized by challenges in social communication, interaction, and repetitive behaviors, which significantly impact individuals and their families. Method: Given its increasing prevalence and the need for effective interventions, this systematic umbrella review (SUR) aimed to evaluate the efficacy of Music Therapy (MT) in reducing ASD-related symptoms. A systematic search was conducted in EBSCO and PubMed using key terms between 2014-2024. Results: Four articles were included, revealing the effectiveness of educational and improvisational MT in improving social and communication skills, reducing repetitive behaviors, and enhancing quality of life and family well-being. Additionally, combining MT with other approaches, such as Dance Movement Therapy (DMT), amplified its impact, showing beneficial effects on neuroplasticity, stress management, brain function, and emotional balance. Conclusion: However, caution is needed when interpreting these findings due to limitations such as the lack of longitudinal studies, small sample sizes, and insufficient methodological quality. Despite these challenges, the evidence highlights MT as a promising intervention for individuals with ASD, offering improvements in both clinical and emotional outcomes. Further research with robust methodologies and larger samples is essential to validate and expand these findings.
Palabras clave
Trastorno del Espectro Autista; Música; Musicoterapia; Habilidades socialesKeywords
Autism Spectrum Disorder; Music; Music therapy; Social skillsCopyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).