INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 1. 2008. Pp. 19-31


Distorted cortical networks in dislexia: findings using Magnetoencephalograpby (MEG)

Eduardo M. Castillo1, Panagiotis G. Simos2, Magdalena Fernández3, Andrew C. Papanicolaou3

1Departments of Pediatrics at the University of Texas. Health Science, Center-Houston.
2 Department of Psychology, University of Crete (Greece).
3Texas Institute for Measurement, Evaluation and Statistics (TIMES). University of Houston.

2008

Resumen

In dyslexic children a functional deficit in the brain circuitry supporting some of the cognitive operations taking place while they learn how the printed words maps onto spoken language is suspected. Until recently, however, no information existed regarding the functional status of this circuit during the early stages of reading acquisition. In the context of three studies we sought to address key issues in the pathophysiology of this condition using Magnetoencephalograhy (MEG) at the University of Texas-Houston. The first study, including 30 kindergarten children at risk for developing reading problems and 15 not-at-risk controls, ascertained that the aberrant neural circuit that underlies reading problems appears to be present in the initial stages of reading acquisition. A subset of these children were retested a year later using identical procedures in a second study. Children in the at-risk group showed the most prominent changes in brain activation profiles and successfully predicted individual differences in the growth of reading skill measures. The results of a third study showed clearly that the aberrant activation profile can be normalized following intensive behavioral instruction. These findings are consistent with the view that dyslexia represents a functional deficit in the neural network that mediates the conversion of print to sound, which is amenable to change given adequate instruction.

Abstract

En niños disléxicos se sospecha un déficit funcional del circuito cerebral implicado en algunos de los procesos que acaecen cuando aprenden la relación entre la conversión del grafema al fonema. No ha sido hasta recientemente cuando se ha obtenido información sobre el funcionamiento de este circuito en los estadios precoces de la adquisición lectora. Tres han sido los estudios que han servido para abordar factores clave en esta condición, mediante el empleo de la Magnetoencefalografía (MEG) en la Universidad de Texas –Houston. El primer estudio, en el que se incluyeron 30 niños en edad pre-escolar en riesgo de padecer problemas lectores y 15 controles sin riesgo de padecerlos, se comprobó que el circuito neuronal aberrante característico en los problemas lectores es aparente en los primeros estadios de la adquisición de habilidades lectoras. Un grupo de estos niños se estudiaron un año después con el mismo procedimiento en un segundo estudio. Los niños en riesgo de padecer problemas lectores mostraron un perfil de activación cerebral destacado que predecía diferencias individuales en las pruebas de habilidades lectoras. Un tercer estudio mostró una clara tendencia a la corrección del patrón de activación cerebral anormal tras una intervención cognitiva intensiva de los niños. Estos hallazgos son consistentes con la perspectiva de que la dislexia constituye un déficit funcional en el circuito neuronal implicado en la conversión del grafema al fonema, y que es susceptible de ser corregido con una intervención adecuada.

Palabras clave

Magnetoencefalografía, MEG, dislexia, conciencia fonológica

Keywords

Magnetoencephalography, MEG, dyslexia, phonemic awareness.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es