INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 14. 2019. Pp. 63-73 DOI10.23923/rpye2019.01.172


Eficacia de un programa de mejora de la comprensión lectora en Educación Primaria

Efficiency of a program to improve reading comprehension in Primary Education

Elena Maria Ochoa, Nadia Estela del Río, Carina Mellone y Carola Elsa Simonetti

Asociación Civil Colegio San Marcos

Recibido: 02/08/2018 - Aceptado: 27/11/2018 - Avance online: 17/12/2018

Resumen

La comprensión lectora es una actividad lingüística compleja y fundamentalmente cultural. En educación se contempla la planificación de actividades con el objetivo de desarrollar y monitorear la comprensión lectora de los estudiantes pero no siempre con la sistematicidad necesaria para producir los aprendizajes esperados. Comprender un texto es una habilidad lingüística cultural: trabajar sistemáticamente los procesos implicados es un punto esencial. El objetivo de este trabajo fue verificar la eficacia de la aplicación de un programa de comprensión lectora en un grupo de estudiantes de quinto grado de una escuela Primaria argentina durante doce encuentros de 50 minutos con periodicidad semanal, trabajando el área de Inferencias. Los estudiantes de sexto grado funcionaron como grupo control. Se evaluaron ambos grupos con pruebas específicas antes y después de la intervención. Todas las medidas mostraron una diferencia estadísticamente significativa al comparar las medias de rendimiento antes y después de la intervención; sin embargo los resultados eviden-cian el efecto positivo de la aplicación de un programa de mejora ya que la diferencia es mayor en el grupo experimental y aportan evidencia convergente en favor de los estudio que sustentan la importancia de inter-venir en los procesos que subyacen a la comprensión lectora.

Abstract

Reading comprehension is a complex and fundamentally cultural linguistic activity. In education, the planning of activities is contemplated with the objective of developing and monitoring the reading comprehension of the students but not always with the necessary systematicity to produce the expected learning. Understanding a text is a cultural linguistic skill: working systematically on the processes involved is an essential point. The objective of this work was to verify the effectiveness of the application of a reading comprehen-sion program in a group of fifth grade students of an Argentine Primary School during 12 meetings of 50 minutes once a week working in the area of Inferences. The sixth grade students worked as a control group. Both groups were evaluated with specific tests before and after the intervention. All the measures showed a statistically significant difference when comparing the means of performance before and after the intervention; however, the results show the positive effect of the application of an improvement program since the difference is greater in the experimental group and they provide convergent evidence in favor of the studies that support the importance of intervening in the processes that underlie reading comprehension.

Palabras clave

Comprensión lectora, Intervención, Niños, Educación, Aprendizaje.

Keywords

Reading comprehension, Intervention, Children, Education, Learning.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es