INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 12. 2017. Pp. 76-84 DOI10.23923/rpye2017.12.146


Behavioural and Emotional Functioning of Adolescents with Mild Intellectual Disability: Perspectives from Home and School

Funcionamiento emocional y conductual de los adolescentes con discapacidad intelectual leve: perspectivas desde el hogar y la escuela

Nigel V. Marsh y Siau H. Ng

Department of Psychology, Sunway University Department of Psychology, James Cook University

Received: 30/04/2017 - Accepted: 15/05/2017 - Avaliable online: 20/06/2017

Resumen

Este estudio examinó la frecuencia y gravedad de los trastornos conductuales y emocionales en adolescentes con discapacidad intelectual leve. Los 50 adolescentes, de entre 12 y 16 años, asistieron a una escuela especial en Singapur. La información sobre el funcionamiento de los adolescentes se obtuvo de su cuidador primario y su maestro de clase, quienes completaron la versión pertinente de la Lista de Comportamiento del Desarrollo. Los resultados mostraron que, además de las dificultades relacionadas con su discapacidad intelectual, entre el 22% y el 27% de los estudiantes presentaron trastornos conductuales y emocionales significativos. Los comportamientos disruptivos / antisociales fueron los problemas más frecuentemente reportados. Sin embargo, los trastornos de la comunicación fueron reportados como los más graves. Los cuidadores y los maestros reportaron el mismo patrón en las frecuencias relativas de los diferentes tipos de problemas. Sin embargo, los cuidadores primarios siempre reportaron una frecuencia mayor que los maestros para todo tipo de problemas. Se discuten las implicaciones de estos hallazgos para el manejo consistente del comportamiento desafiante de los adolescentes.

Abstract

This study examined the frequency and severity of behavioural and emotional disturbances in adolescents with mild intellectual disability. The 50 adolescents, aged between 12 and 16 years, attended a special school in Singapore. Information on the adolescents’ functioning was obtained from their parent/primary carer and their class teacher, who both completed the relevant version of the Developmental Behaviour Checklist. The results showed that, in addition to difficulties related to their intellectual disability, 22% to 27% of students displayed significant behavioural and emotional disturbances. Disruptive/Antisocial behaviours were the most frequently reported problems. But communication disturbances were reported as being the most severe problems. Carers and teachers reported the same pattern in the relative frequencies of the different types of problems. However, primary carers consistently reported a higher frequency than teachers for all types of problems. Implications of these findings for the consistent management of the adolescents’ challenging behaviour are discussed.

Palabras clave

Discapacidad Intelectual Leve, Adolescentes, Conducta Desafiante, Educación Especial, Lista de Verificación del Comportamiento del Desarrollo (DBC).

Keywords

Mild Intellectual Disability, Adolescents, Challenging Behaviour, Special Education, Developmental Behaviour Checklist (DBC).

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es