INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 10. 2015. Pp. 95-112


El software "Jugando con números 2.0" y la adquisición del sentido numérico

«Playing with numbers 2.0» software and acquisition of number sense

Estíbaliz Aragón Mendizábal, Gonzalo Ruiz Cagigas

Universidad de Cádiz

Fecha de recepción: 8/4/2015 Fecha de revisión: 13/4/2015 Fecha de aceptación: 9/7/2015

Resumen

Nowadays society is involved in a continuous transformation process in which new technologies have an important role. Educational methods are also involved in a process in which the use of new techniques and tools becomes essential. Consequently, the final goal proposed by every educational change is obtaining an advantage for the community, and this article aims to provide new tools that support finding constructive goals in education. Currently, the international assessment for Spanish students and specifically in math is uncertain and should be improved. Therefore, «Playing with numbers 1 and 2» is presented as an innovative and unconventional computer tools that contribute improving math skills for pre-school and elementary education students, a critical period for the development of mathematic abilities. «Playing with numbers 1 and 2» are two pieces of software built on cognitive models of numerical learning and adapted to educative needs and students characteristics. This software can provide them the benefits of computer used as a learning mediating tool. The main objective of these programs is to contribute for development of number sense to get successfully overcomes not only the requests of the school, but also to familiarize users with number sense everyday life situations.

Abstract

La sociedad actual se encuentra sumergida en un proceso de transformación constante en el que las nuevas tecnologías cumplen un papel relevante. Asimismo, los métodos educativos se encuentran involucrados en un proceso de cambio en el que el empleo de nuevas técnicas y herramientas se vuelve indispensable. En consecuencia, el fin último que persigue todo cambio es obtener un beneficio positivo para la comunidad, y con el presente trabajo se pretende ofrecer nuevos instrumentos que sirvan de apoyo a la obtención de metas positivas en el ámbito educativo. Actualmente, la situación del alumnado español en materia educativa y específicamente en matemáticas no es alentadora. En este trabajo, se presentan «Jugando con números 1 y 2» como herramientas novedosas y lúdicas, que contribuyen al perfeccionamiento de las habilidades matemáticas de los estudiantes en la transición de Educación Infantil a Primaria, una etapa crucial para el desarrollo de éstas destrezas. «Jugando con números 1 y 2» son programas informáticos fundamentados en los modelos cognitivos del aprendizaje numérico, que se ajustan a las necesidades y características de los alumnos, y les aportan los beneficios derivados del uso del ordenador como herramienta mediadora del aprendizaje. El objetivo principal de estos programas es contribuir al desarrollo del sentido numérico para llegar a afrontar exitosamente no sólo los requerimientos de la escuela, sino también para resolver situaciones de la vida cotidiana.

Palabras clave

Cognición numérica, Conocimientos aritméticos, Dificultad de aprendizaje, Enseñanza Asistida por ordenador, Enseñanza de las matemáticas, Matemática temprana, Sentido numérico.

Keywords

Number cognition, Learning disabilities, Computer assisted instruction, Mathematics education, Early mathematics, Number sense, Educational software.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es