INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 10. 2015. Pp. 153-172


Corrientes de "educación en valores" en educación física y deporte: una revisión franco-española

Approaches of ''teaching values'' in physical education and sport: a franco-spanish review

Yannick Hernández Boulon-Buon

Universidad Politécnica de Madrid

Fecha de recepción: 6/10/2014 Fecha de revisión: 28/11/2014 Fecha de aceptación: 23/6/2015

Resumen

This Franco-Spanish literature review summarizes teaching values education studies in physical education and sport. The information comes from specialized bibliography in this field and classic authors in sociology and psychology that have served as common benchmark. To order perspectives, the point of view of Pagoni-Andréani (1999) has served as inspiration, by joining “moral education” and “citizenship education”. Each approach has been described with its basics and specifications that can be applied in the field of physical education and sport. We conclude that the Spanish literature, in this specific subject, tends towards a perspective of moral development and personal ethics while in France prevails the individual development as social actor. A promotion of “citizenship education” in physical education and sport covering all dimensions of human being is recommended.

Abstract

Esta revisión bibliográfica franco-española sintetiza las corrientes de educación en valores encontradas en el ámbito de la educación física y el deporte. La información proviene de bibliografía especializada en esta materia y de autores clásicos en sociología y psicología que han marcado puntos de referencia comunes. Para ordenar las corrientes, ha servido de inspiración la perspectiva de Pagoni-Andréani (1999) que hace el punto de unión entre la “educación moral” y la “educación para la ciudadanía”. Cada corriente se describe y fundamenta aportando estrategias concretas que pueden ser aplicadas en la educación física y el deporte. Se concluye que la bibliografía española, en esta temática específica, tiende hacia una perspectiva de desarrollo moral y la ética personal mientras que en Francia predomina el desarrollo del individuo como actor social. Se aboga por promover una “educación para la ciudadanía” en educación física y deporte que contemple todas las dimensiones del ser humano.

Palabras clave

Educación física, deporte, educación moral, educación para la ciudadanía, socialización.

Keywords

Physical education, sport, moral education, citizenship education, socialization.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es