INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 9. 2014. Pp. 83-93


La implicación familiar en el ámbito educativo como herramienta para trabajar el éxito académico

Family involvement in education as a tool for working towards academic success

Natalia Suárez Fernández1, Bibiana Regueiro Fernández2, Ellián Tuero Herrero1, Rebeca Cerezo Menéndez1, Celestino Rodríguez Pérez1

1Universidad de Oviedo,
2Universidad de A Coruña

Fecha de recepción: 29/7/2014 Fecha de revisión: 9/9/2014 Fecha de aceptación: 11/10/2014

Resumen

Parental involvement in students’ education is nowadays a relevant issue in many studies and it should become a daily practice in our country. An international example of working for parental and community involvement in children’s education is the Center on School, Family and Community Partnerships at Johns Hopkins University. On that center they work since almost two decades with a lot of schools involving parents and community in the educational stage. Numerous studies have proved that parental involvement has positive effects in students’ academic achievement and that is the main objective of these practices that promote family involvement, achieve students’ academic success.

Abstract

La implicación parental en la educación de los hijos es un tema que despierta mucho interés en la investigación y que debería convertirse en una práctica global en nuestro país. Un ejemplo a nivel internacional de trabajo por la implicación familiar y de la comunidad en la educación es el Center on School, Family and Community Partnerships de la Universidad Johns Hopkins. Allí trabajan desde hace casi dos décadas con numerosos centros educativos implicando a las familias y a la comunidad en la realidad escolar. Se ha comprobado en múltiples investigaciones que la implicación parental tiene efectos muy positivos en el rendimiento académico de los alumnos y éste es el objetivo último de quienes trabajan promoviendo este tipo de implicación, lograr el éxito académico de los estudiantes.

Palabras clave

Implicación parental, rendimiento escolar, educación.

Keywords

Parental involvement, school achievement, education.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es