The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 9. 2014. Pp. 31-44
Francisco Javier Murillo Torrecilla, Cynthia A. Martínez Garrido
Universidad Autónoma de Madrid
Fecha de recepción: 7/10/2014 Fecha de revisión: 9/10/2014 Fecha de aceptación: 30/11/2014Resumen
There is a heated debate about whether or not to ask homework to students in Primary education. This article seeks to determine the impact of homework on academic achievement of students and identify which features contribute most to its effectiveness. To achieve our goals, we conduct two parallel studies with data from 5,603 students from 9 countries and 95.053 students from 16 countries in Latin America, To collect the data we use standardized tests, questionaries and tests for teachers, students, families and principals of the schools. The results conirm that homework beneits cognitive development of the student (Reading and Mathematics achievement) and socio-affective achievement (self-concept and satisfaction at school); but not any task, those that the teacher use in the classroom.
Abstract
Desde hace ya varias décadas existe un encendido debate acerca de la conveniencia o no solicitar a los estudiantes de Primaria que realicen tareas para casa. En este artículo se busca determinar la incidencia de las tareas para casa en el logro académico de los estudiantes e identiicar qué características contribuyen en mayor medida a su eicacia. Para alcanzar nuestros objetivos, se realizaron dos estudios paralelos con los datos de 5.603 estudiantes de 9 y 95.053 de 16 países de América Latina, respectivamente. Se utilizaron pruebas de rendimiento estandarizadas, cuestionarios y test dirigidos a docentes, estudiantes, familias y directivos de los centros escolares implicados. Los resultados encontrados conirman que las tareas para casa beneician tanto el desarrollo cognitivo (Rendimiento en Lengua y en Matemáticas) como socioafectivo de los estudiantes (autoconcepto y satisfacción hacia la escuela); pero no cualquier tarea, aquellas que luego son utilizadas en la dinámica de aula por el docente
Palabras clave
Tareas para casa, América Latina, análisis multinivel, educación primaria.Keywords
Homework, Latin América, multilevel analysis, primary education.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).