The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2005. Pp. 167-180
Víctor Santiuste
Universidad Complutense de Madrid
2005Resumen
Based on N. A. Chomskys grammar generative theory, this piece of work attempts to go more deeply into language biological and genetic aspects under a psycholinguistic perspective. According to the generativist theory, currently emerging as a new principle of philosophic rationalism, these are the means by which this theory can be scientifically and objectively validated. The scientific explanation of language acquisition and evolution must comprise both cognitive psychology and language biology. Both disciplines should enable to explain language disabilities. For this purpose, contributions made by biology and genetic inheritance on language are considered. There is every indication that the neurological basis of learning disabilities, that is, the minimum brain dysfunction, lies within synaptic deficiency. If theory this should be true, new scopes would be available for the specialist in psychology and education. These would concern with the creation of new synaptic connections through enriched learning atmospheres for subjects affected by the learning disabilities syndrome.
Abstract
A partir de la teoría de la gramática generativa enunciada por N.A. Chomsky, y desde una perspectiva psicolíngüistica, se pretende en este trabajo profundizar en los aspectos biológicos y genéticos del lenguaje, a los que refiere el generativismo como medio de comprobación científica y objetiva de una teoría que emerge como un nuevo enunciado del racionalismo filosófico. En la explicación científica de la adquisición y de la evolución del lenguaje han de coincidir la psicología cognitiva y la biología del lenguaje y, ambas disciplinas, deberían proponer una interpretación de las dificultades del aprendizaje. A tal efecto se consideran las aportaciones de la biología y de la herencia genética en el lenguaje. Todo apunta a que la base neurológica de las dificultades de aprendizaje, es decir, la disfunción cerebral mínima, ha de ser atribuida a un déficit en las conexiones sinápticas. Si esta teoría resultara verdadera, se abriría un área de trabajo para el psicopedagogo consistente en producir nuevas conexiones sinápticas en el sujeto afectado por el síndrome de dificultades de aprendizaje, a través de la creación de ambientes de aprendizaje enriquecidos.
Palabras clave
Dificultades de aprendizaje, psicolingüística, genética, lenguaje.Keywords
Learning disabilities, psycholinguistic, genetic, language.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).