The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 9. 2014. Pp. 173-200
José María Román1, Valle Flores Lucas1, Lorena Valdivieso León1, Beatriz García Monteagudo2
1Universidad de Valladolid,
2Valladolid (España)
Resumen
There are hardly any studies dedicated to the analysis of stimulus potentially activators of humor (SH). Therefore, this study has as one of its objectives to develop a classification of SH within the framework of a functional analysis of Sense of Humor. There were analyzed 492 different types of SH from which we developed three categories, each one with subcategories depending on: (A) * SH Aids: 1- oral or written, 2- visual-graphic and 3-specific situation; (B) Topic: 1-Political-religious, 2-Erotic, 3-Chauvinist-Feminist, 4-Labor and 5-Ethnic; and (C) the nature of the emotion that it triggers: Positive and Negative. We have identified 29 fundamental stimulus of humor. Secondly in the absence of studies that provide procedures to modify the concept that people have of the construct Sense of Humor, another objective was to analyze the influence of the information presented conventionally (a conference on Multidimensional Model of Sense of Humor) about the vulgar concept of Sense of Humor and beliefs of ** its stability. In this study 258 college students participated. The procedure was implemented using a pre-experimental design: pretest, intervention and posttest. The results indicate that the degree and type of conceptual changes are a function of age, gender and nature of the studies.
Abstract
Apenas existen estudios dedicados al análisis de los estímulos potencialmente activadores del humor (EH) Por ello, este trabajo tiene entre sus objetivos elaborar una clasificación de EH dentro del marco de un análisis funcional del Sentido del Humor. Se analizaron 492 tipos distintos de EH con los que se elaboraron tres categorías, cada una con sub-categorías, en función: (A) del soporte del EH: 1-verbaloral o escrito, 2-visual-gráfico y 3-situaciones concretas), (B) de la temática: 1-Político-religiosa, 2-Eróticos, 3-Machistas-Feministas, 4-Laborales y 5-Étnicos) y (C) de la naturaleza de la emoción que activa: 1-Positiva y 2-Negativa. Se han identificado 29 EH fundamentales. En segundo lugar, al no existir trabajos que aporten procedimientos para modificar el concepto que las personas tienen del constructo Sentido del Humor, otro de los objetivos fue analizar la influencia de la información presentada de forma convencional (una conferencia sobre el Modelo Multidimensional del Sentido del Humor) sobre el concepto vulgar de Sentido del Humor y las creencias de estabilidad. En este trabajo participaron 258 estudiantes universitarios. El procedimiento se implementó mediante un diseño pre-experimental: pretest, intervención y postest. Los resultados apuntan que el grado y tipo de cambios conceptuales está en función de la edad, género y naturaleza de los estudios.
Palabras clave
Sentido del humor, Análisis funcional del sentido del humor, EH (estímulos H), Clasificación de los EH, Concepto científico de Sentido del humor.Keywords
Sense of humor, Sense of humor functional analysis, SH (stimulus H), SH classification, Sense of humor scientific concept.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).