The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 9. 2014. Pp. 151-172
Teresita Bernal Romero1, Miguel Melendro Estefanía2
1Universidad Santo Tomás,
2UNED
Resumen
The present study has had as objective to describe and value the resilience sources in many cases of teens (women) who started foster care processes and had lived in a protection residences. The methodology of the study is based on the Grounded Theory. Depth interviews were used as techniques of investigation with teens and the staff that was taking care of them. The strategy of analysis was draw upon codification and systematic categorization of the emerging variables. By way of conclusions, it is confirm that the sources of resilience in the origin family were very poor, appearing secondary types of resilience in siblings or relatives in the same way with coordinators of the protection residences, psychologists and sponsors. Teens have different strategies to cope with conflictive situations, constituting the search for support, manage the institutional resources, humor and ethical sense in resilience elements.
Abstract
Este estudio ha tenido como objetivo describir y valorar las fuentes de resiliencia en varios casos de mujeres adolescentes que iniciaron procesos de acogimiento familiar y que residían en centros de protección de menores. La metodología del estudio se inscribe en la Teoría Fundamentada. Se usaron como técnicas de investigación las entrevistas en profundidad con las adolescentes y con el equipo que las atendía, y como estrategia de análisis se recurrió a la codificación y categorización sistemática de las variables emergentes. A modo de conclusiones, se constata que las fuentes de resiliencia en la familia de origen fueron escasas, básicamente de tipo secundario en hermanos o familiares de segundo grado y en coordinadores de residencias de menores, psicólogos y padrinos. Las adolescentes recurren a diferentes estrategias para afrontar conflictos, constituyéndose la búsqueda de apoyos, el manejo de recursos institucionales, el humor y el sentido ético en elementos destacados de resiliencia.
Palabras clave
Ambiente familiar, protección a la infancia, ayuda a la infancia, adolescencia, acogimiento, responsabilidad de los padres, educación familiar.Keywords
Family environment, child protection, child care, adolescence, child placement, parent responsibility, family education.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).