INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 9. 2014. Pp. 129-149


Teorías de valor: modelos e implicaciones educativas

Theoretical approaches on axiological models: implications for values in education

Javier Páez Gallego

Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Fecha de recepción: 25/11/2013 Fecha de revisión: 13/12/2013 Fecha de aceptación: 25/2/2014

Resumen

Values understood as cognitive make-up have tweaked the interest to research this area from a psychology viewpoint. The theoretical models provided by Maslow, Rokeach, and Schwartz have established the basis to develop value programs. The aim of this study is to review the main components of the three models and examine their application in education. A detailed review has been carried out based on scientific literature currently available in the main databases (PsycINFO, Psicodoc, ERIC, EBSCO, Social Services Abstract, and Web of Knowledge). The result is a comparison between similarities and discrepancies in the three models. The importance of these theoretical models is reflected in the educational strategies that are proposed to design value-added educational activities.

Abstract

La concepción de los valores como constructos cognitivos ha marcado el interés de la investigación en este campo desde la psicología. Los modelos teóricos aportados por Maslow, Rokeach y Schwartz han sentado las bases para el desarrollo de programas de corte axiológico. El objetivo del presente estudio es revisar los componentes más importantes de los tres modelos y su aplicación en la educación en valores. Para ello se ha realizado una revisión minuciosa de la literatura científica disponible hasta el momento en las principales bases de datos (PsycINFO, Psicodoc, ERIC, EBSCO, Social Services Abstract y Web of Knowledge). El resultado es una comparación de los puntos de acuerdo y discrepancia de los tres modelos fruto de la revisión y síntesis de sus componentes. La importancia de dichos modelos teóricos queda reflejada en las estrategias educativas que se ofrecen para el diseño de actividades de educación en valores.

Palabras clave

Valores, sistemas de valores, desarrollo moral, educación moral, estrategias educativas.

Keywords

Values, value systems, moral development, moral education, educative strategy.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es