INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 9. 2014. Pp. 49-69


Propiedades psicométricas de la Escala de Funcionamiento Ejecutivo para profesorado (EFE-P)

Psychometric properties of the executive functioning scale for teachers (EFE-P)

Trinidad García Fernández1, David Álvarez García1, Paloma González Castro1, Luis Álvarez Pérez1, Luis Antonio Segurola2

1Universidad de Oviedo,
2Consejería de Educación, Cultura y Deportes del Principado de Asturias

Fecha de recepción: 5/9/2013 Fecha de revisión: 30/9/2013 Fecha de aceptación: 25/2/2014

Resumen

The aim of this study is to present the psychometric properties of a rating scale of executive functioning for children and adolescents, designed to be answered by teachers. After a prior pilot analysis, the Executive Functioning Scale for Teachers (EFE-P) was tested with the teachers of 616 students aged 7 to 19, from 26 schools in Asturias (Spain). Confirmatory factor analyses showed that the model that best fits the data is the one composed by nine factors: Impulsivity, Hyperactivity, Emotional Control, Concentration, Focus, Planning, Organization, Functional Memory and Flexibility. Reliability was high for the whole scale and its factors. Although fit indexes should be improved, these results provide evidence about the potential usefulness of the scale in clinical and educational settings.

Abstract

El objetivo de este trabajo es presentar las propiedades psicométricas de una escala de evaluación del funcionamiento ejecutivo para niños y adolescentes, diseñada para ser cumplimentada por el profesorado. Tras una validación piloto previa, la Escala de Funcionamiento Ejecutivo para Profesorado (EFE-P) fue puesta a prueba con los profesores de 616 estudiantes de 7 a 19 años de edad, pertenecientes a 26 centros educativos de Asturias (España). Los análisis factoriales confirmatorios mostraron que el modelo que mejor se ajusta a los datos es el formado por nueve factores: Impulsividad, Hiperactividad, Control Emocional, Capacidad de Concentración, Focalización de la Atención, Capacidad de Planificación, Organización, Memoria Funcional y Flexibilidad. La fiabilidad fue elevada para el conjunto de la escala y los factores que la componen. Si bien los índices de ajuste son mejorables, los resultados obtenidos proporcionan evidencia a cerca de la potencial utilidad de la escala en contextos clínicos y educativos.

Palabras clave

Evaluación, funciones ejecutivas, profesorado, infancia, adolescencia.

Keywords

Assessment, executive functions, teachers, childhood, adolescence.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es