INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 9. 2014. Pp. 29-47


Envolvimiento de los estudiantes en la escuela: conceptualización y relaciones con variables personales y rendimiento académico. Una revisión de la literatura

Student’s Engagement in School: Conceptualization and relations with Personal Variables and Academic Performance

Feliciano H. Veiga1, Robert Burden2, James Appleton3, Maria do Céu Taveira4, Diana Galvao1

1Instituto de Educação (Universidade de Lisboa),
2University of Exeter,
3Gwinnett County Schools (University of Georgia),
4Universidade do Minho

Fecha de recepción: 27/1/2014 Fecha de revisión: 3/2/2014 Fecha de aceptación: 16/4/2014

Resumen

This article reviews the literature regarding Student’s Engagement in School (SES), its relationship with personal variables, as well as with academic performance. Although SES’ conceptualization may vary across studies, there is general agreement concerning the multidimensional nature of this construct, encompassing three dimensions – cognitive, affective and behavioural. It is seen as an antecedent of several required outcomes, at academic level, but also as a valorous construct itself, both as mediator and product. More particularly, this concept has been the focus of debate concerning academic success and school dropout. There can also be found a significant number of studies which suggest that personal (self-efficacy, self-concept), as well as contextual (peers, school, family) factors are related with school engagement; additionally, the lack of engagement is linked with low academic performance, behavioural problems and school dropout. Thus, Student’s Engagement in School is perceived as a potentially effective response to the problems affecting schools and their students, and an aspect to be considered in preventing problematic patterns related to scholary contexts.

Abstract

Este artículo revisa la literatura sobre el Envolvimiento de los estudiantes en la Escuela (EEE), así como su relación con variables personales y también con los resultados escolares. Aunque su conceptualización varía en los estudios revisados, hay acuerdo general cuanto a su naturaleza multidimensional, incluyendo tres dimensiones – cognitiva, afectiva y comportamental. Es visto como un antecedente de varios productos requeridos en el contexto académico, así como un valioso constructo por sí mismo. Se ha estudiado como mediador y como producto, y se ha colocado en el centro de las discusiones relacionadas con el éxito académico y el abandono escolar. Este estudio revisa la literatura sobre este concepto, y su relación con variables personales y contextuales, y también con el rendimiento académico. Se verifica la existencia de un número considerable de estudios que apoyan que los factores personales (autoeficacia, auto concepto) y contextuales (colegas, escuela, familia) están asociados con el envolvimiento en la escuela; por otro lado, la falta de envolvimiento se relaciona con la bajo rendimiento académico, problemas de conducta y abandono escolar. El envolvimiento de los estudiantes en la escuela se presenta como una respuesta potencialmente eficaz a los problemas que afectan las escuelas y sus estudiantes; es un aspecto a tener en cuenta en la prevención de los patrones problemáticos relacionados con el contexto escolar.

Palabras clave

Envolvimento de los estudiantes en la escuela, variables personales, resultados académicos, revisión de la literatura.

Keywords

Student’s engagement in school, personal variables, academic performance, literature review.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es