The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2005. Pp. 135-166
Francisco Rivas Martínez
Universidad (Estudi General) de Valencia
2005Resumen
The proposal of a new approach, the Integrated Behavioral Cognitive Activity of Vocational Counseling is justified for the review of the present tendencies in Vocational Psychology, that receive a great influence of the Cognitive Psychology. Likewise, the data of accumulated research in the last twenty years with the System of Advice and Self-help Vocational, (SAAV), indicate the dominant role of the cognition in vocational counselling. The new approach has its basis in the theory of Psychological Activity and the Behavioral Cognitive and Development approaches and it permits the formulation of a formal model of vocational counselling. The model is formed by two Axioms on the vocational behavior as socialization and vocational counselling as helping relation. Three Postulates: Meaning, Action, and Interaction. Four Domains: Conation, Competency, Comprehension ,and Election. And four Tools: Developmental career, Motivation, Cognition and Vocational identity, it produced of the activity in the instructional process that guidance is carried out.
Abstract
La propuesta de un nuevo enfoque Integrado de la Actividad Cognitivo Conductual de Asesoramiento Vocacional (IACC), se justifica tanto desde la revisión de publicaciones que muestra la influencia que tiene la Psicología Cognitiva en la Psicología Vocacional actual, como de los datos de la investigación acumulada en los últimos veinte años con los Sistemas de Asesoramiento y Autoayuda Vocacional (SAAV), cuyos resultados destacan el papel dominante de la cognición en el asesoramiento vocacional. El enfoque IACCC tiene su fundamentación en la teoría de la Actividad Psicológica, los enfoques Conductual Cognitivo y Evolutivo. La elaboración de este nuevo enfoque, permite el establecimiento de un modelo formal cuya estructura epistemológica consta de dos axiomas de partida sobre la conducta vocacional (A1) como socialización y (A2) el asesoramiento como relación de ayuda; tres postulados P1 Significación; P2 Temporalidad y P3 Interacción múltiple; cuatro componentes o dominios: cI Conación, cII Competencia, cIII Conocimiento y cIV Elección, y cuatro herramientas (artifacts) resultantes de la actividad en los procesos de Enseñanza/Aprendizaje en los que se desenvuelven el asesoramiento y el desarrollo vocacional: HI Desarrollo; HII Motivación; HIII Cognición y HIV Identidad Vocacional.
Palabras clave
Asesoramiento vocacional, autoayuda, cognición, competencia.Keywords
Vocational counseling, Self-help, cognition, competece.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).