INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 7. 2012. Pp. 31-48


Los mecanismo de afrontamiento como predictores de la disposición prosocial

Coping mechanisms like predictors of prosocial disposition

Paula Samper García, María Vicenta Mestre Escrivá, Ana María Tur Porcar, Yolanda Santolaria, Ana Llorca Mestre

Universidad de Valencia

Fecha de recepción: 7/1/2011 Fecha de revisión: 10/2/2011 Fecha de aceptación: 6/4/2011

Abstract

The aim of this work is to identify the mechanisms of coping that boys and girls considered ''more prosocial'' use. The sample was composed by 465 boys and girls between 10 and 12 years old considered in social vulnerability in Argentina and in Spain. The population evaluated in the Spanish sample (n=196) study in publics schools declared zones of Preferential Action by the Valencian Government in 1993. The sample of Argentina (n=269), are boys and girls who reside in humble neighborhoods or emergency accessions, with housings in precarious conditions and who come to marginal schools. The results of the analyses have allowed to identify a type of coping more productive and centred on the problem typical of the group of population classified like more prosocial. Likewise, the transcultural study allows to establish the familiar and personal differential variables between the studied populations and its relation with the adapted behavior. The conclusions contribute with relevant information in the design of educational programs orientated to the prosocial development.

Resumen

El objetivo del trabajo es identificar los mecanismos de afrontamiento que utilizan los niños y niñas considerados ''más prosociales''. La muestra estuvo compuesta por 465 niños y niñas de entre 10 y 12 años considerados en vulnerabilidad social en Argentina y en España. La población evaluada en la muestra española (n= 196) está escolarizada en Centros Públicos de zonas declaradas de Acción Preferente por el Gobierno Valenciano en el año 1993. La muestra de Argentina (n=269), son niños y niñas que residen en barrios humildes o asentamientos de emergencia, con viviendas en condiciones precarias y que asisten a escuelas marginales. Los resultados de los análisis realizados han permitido identificar un tipo de afrontamiento más productivo y centrado en el problema característico del grupo de población clasificado como más prosocial. Así mismo, el estudio transcultural permite establecer las variables familiares y personales diferenciales entre las poblaciones estudiadas y su relación con la conducta adaptada. Las conclusiones aportan información relevante en el diseño de programas educativos orientados al desarrollo prosocial.

Palabras clave

Afrontamiento, conducta prosocial, infancia, transcultural.

Keywords

Coping, prosocial behavior, childhood, transcultural.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es