The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 7. 2012. Pp. 45-54
Malka Margalit
Tel-Aviv University and Peres Academic Centre
Fecha de recepción: 2/2/2011 Fecha de revisión: 12/2/2011 Fecha de aceptación: 9/4/2011Abstract
In this paper, we shall present theoretical approaches and new research on the implications of positive psychology for understanding childrens resilience, happiness, and hope. Young people keep contacts with family, friends, ''friends of friends'' and total strangers. Social networking has been growing in richness, enabling diverse routes to challenge the social isolation. Yet, many children and adolescents continue to feel alone even among friends. Our responsibility is to sensitize families and schools to the childrens distress and to promote innovative research as well as prevention and intervention programs, among others. In this paper, we shall discuss the predictive roles of individual and systemic risk and protective factors (such as family support and schools empowerment) within the positive psychology approach, in order to provide clarification of developmental trends.
Resumen
En el presente artículo abordaremos enfoques de carácter teórico y nuevas investigaciones acerca de las implicaciones de la Psicología Positiva en el entendimiento de la resiliencia en niños, la felicidad y la esperanza. La población juvenil entabla contactos de carácter familiar, con amigos, con ''amigos de amigos'' e incluso con desconocidos. Por otro lado, las redes sociales online son una potente herramienta para habilitar rutas que desafíen el aislamiento social. Pero todavía son muchos los niños y adolescentes que continúan sintiéndose solos, incluso entre amigos. Nuestra responsabilidad es sensibilizar a familias y escuelas de la angustia y la aflicción que presentan estos niños así como fomentar la innovación en la investigación y diseñar programas de prevención e intervención, entre otras iniciativas. En este trabajo, argumentaremos acerca de los roles predictivos del individuo, del riesgo sistémico y de los factores de protección dentro del marco de la Psicología Positiva con la intención de aportar una mayor clarificación de las tendencias del desarrollo.
Palabras clave
Resiliencia, soledad, esperanza, psicología positivaKeywords
Resilience, lonelines, hope, children, positive psychology
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).