The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2010. Pp. 149-170
Ángel Luis González Olivares1, Jesús Beltrán Llera2
1Universidad Nacional de Educación a Distancia,
2Universidad Complutense de Madrid
Abstract
Improvement Program of social-cognitive Skills in People with Different Abilities is a set of social activities and occupational guidance and counseling skills to achieve social, intellectual and cognitive, with the aim of improving personal autonomy, responsibility for the process personal and professional learning and the conditions that favor the acquisition of skills to address issues and challenges for the life of every person with a disability. This program is based on the cognitive paradigm in counseling and meaningful learning, and intervention with people with disabilities to help their social integration and employment. Is identified with an ecological approach, an approach which advocates that action must arise from the characteristics and environmental demands of each person and the skills and functional skills necessary to adapt the subject.
Resumen
El Programa de Mejora de las Competencias Sociocognitivas en Personas con Capacidades Diferentes es un conjunto de actuaciones de orientación social y laboral y asesoramiento para la consecución de competencias sociales, intelectuales y cognitivas, con la finalidad de mejora de la autonomía personal, la responsabilidad del proceso de aprendizaje personal y profesional, y las condiciones que favorecen la adquisición de competencias de afrontar retos y desafíos de la vida de cada persona con discapacidad. Este Programa se fundamenta en el paradigma cognitivo, en la orientación psicopedagógica y el aprendizaje significativo, y es una intervención con personas con discapacidad para ayudarles en su integración social y laboral. Está identificado con un enfoque ecológico, enfoque que defiende que la acción orientadora ha de plantearse desde las características y demandas del ambiente de cada persona, así como de las habilidades y destrezas funcionales necesarias para la adaptación del sujeto.
Palabras clave
Competencias sociocognitivas, capacidades diferentes, orientación, intervención psicopedagógica, enfoque ecológico.Keywords
Social-cognitive skills, disabilities, counseling, intervention, educational psychology, ecological approach.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).