The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2010. Pp. 95-108
Gloria Patricia Marciales Vivas1, Fabiola Cabra Torres1, José Nicolás Gualteros1, Eduardo Mancipe Flechas2
1Pontificia Universidad Javeriana,
2Universidad de La Salle
Abstract
This review has been made based on the research about the changes in the ways of learning, the emergence of literacy practices related to new formats, and new skills developed to access sources of information in university students. Research contributions are presented within the three working lines derived from Cabra & Marciales (2009) on digital natives: skills for the use of digital reading technologies; cognitive processes related to new formats; and finally, skills and expertise related to the reading according to the type of format, digital or print, which could mediate the new ways of reading.
Resumen
La revisión parte de las investigaciones que se han realizado sobre los cambios ocurridos en las formas de aprender, la emergencia de prácticas de lectura vinculadas a los nuevos formatos y las nuevas habilidades desarrolladas para acceder a fuentes de información en jóvenes universitarios. Se presentan los aportes investigativos siguiendo las tres líneas derivadas del trabajo de Cabra y Marciales (2009) sobre nativos digitales: habilidades para el uso de tecnologías en la lectura digital; procesos cognitivos relacionados con los nuevos formatos; y, finalmente, habilidades y competencias vinculadas a la lectura según el tipo formato, digital o impreso, las cuales median las nuevas formas de leer.
Palabras clave
Lectura digital, nativos digitales, competencias informacionales, formato digital.Keywords
Digital reading, digital natives, ICT competences, information literacy, digital issue.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).