INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 10. 2015. Pp. 139-160


Patrones de errores de estudiantes chilenos en resolución de problemas matemáticos

Chilean students’ error patterns for solving mathematical problems

Gamal Cerda, César Flores, Carlos Pérez

Universidad de Concepción (Chile)

Fecha de recepción: 19/6/2015 Fecha de revisión: 22/6/2015 Fecha de aceptación: 24/7/2015

Abstract

Frequent students’ error patterns in problem solving tasks may give useful knowledge to better understand their way of thinking. This knowledge is also useful to strengthen students’ problem solving skills and, consequently, to improve the teaching/learning process of school mathematics. This study examined a population of 263 high-performing Chilean students from 3 different school levels. The students had to produce a written solution of a different logical-mathematical problem concerning numbers and algebra. Error analysis indicated that several typical fallacious arguments involuntarily arose on students’ sample, as well as some error patterns that seemed to strongly depend on the particular mathematical content of the task, showing some independence of the other variables involved.

Resumen

Los errores frecuentes de estudiantes en tareas de resolución de problemas pueden otorgar conocimiento útil para la mejor comprensión de su manera de pensar, así como también para, posteriormente, reforzar su capacidad de resolución de problemas y, consecuentemente, el proceso de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en la escuela. Este estudio examinó una muestra de 263 estudiantes chilenos destacados de 3 niveles escolares distintos. Los estudiantes de cada nivel escolar produjeron una resolución escrita de un problema lógico-matemático diferente sobre números y álgebra. El análisis de errores mostró la aparición involuntaria de argumentos falaces típicos en la muestra de estudiantes. Además, se descubrieron algunos patrones de errores que parecen depender fuertemente del contenido matemático considerado y que muestran cierta independencia de las otras variables.

Palabras clave

Álgebra, Análisis de errores, Argumentos falaces, Causas del error, Números, Resolución de problemas.

Keywords

Algebra, Error analysis, Error causes, Fallacious arguments, Numbers, Problem solving.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es