The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 9. 2014. Pp. 83-93
Natalia Suárez Fernández1, Bibiana Regueiro Fernández2, Ellián Tuero Herrero1, Rebeca Cerezo Menéndez1, Celestino Rodríguez Pérez1
1Universidad de Oviedo,
2Universidad de A Coruña
Abstract
Parental involvement in students education is nowadays a relevant issue in many studies and it should become a daily practice in our country. An international example of working for parental and community involvement in childrens education is the Center on School, Family and Community Partnerships at Johns Hopkins University. On that center they work since almost two decades with a lot of schools involving parents and community in the educational stage. Numerous studies have proved that parental involvement has positive effects in students academic achievement and that is the main objective of these practices that promote family involvement, achieve students academic success.
Resumen
La implicación parental en la educación de los hijos es un tema que despierta mucho interés en la investigación y que debería convertirse en una práctica global en nuestro país. Un ejemplo a nivel internacional de trabajo por la implicación familiar y de la comunidad en la educación es el Center on School, Family and Community Partnerships de la Universidad Johns Hopkins. Allí trabajan desde hace casi dos décadas con numerosos centros educativos implicando a las familias y a la comunidad en la realidad escolar. Se ha comprobado en múltiples investigaciones que la implicación parental tiene efectos muy positivos en el rendimiento académico de los alumnos y éste es el objetivo último de quienes trabajan promoviendo este tipo de implicación, lograr el éxito académico de los estudiantes.
Palabras clave
Implicación parental, rendimiento escolar, educación.Keywords
Parental involvement, school achievement, education.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).