INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 8. 2013. Pp. 187-203


El Modelo de Respuesta a la Intervención en la Comunidad Autónoma de Canarias: nivel 2 de intervención

Response to Intervention Model in the Autonomous Community of the Canary Islands: Tier 2 of Intervention

Patricia Crespo Alberto1, Juan Eugenio Jiménez González1, Cristina Rodríguez2, Desirée González Martín1

1Universidad de La Laguna,
2Universidad de Ámsterdam

Fecha de recepción: 28/2/2013 Fecha de revisión: 1/3/2013 Fecha de aceptación: 9/5/2013

Abstract

The Response to Intervention Model (RtI) was introduced in the American legislation in “The Individuals with Disabilities Education Improvement Act (IDEA) of 2004”. The model is defined as an alternative model for prevention and identification of the Learning Disabilities to the one that traditionally has been used in the American context, the IQ- discrepancy criteria. There are four main components in the model: (a) universal screening; (b) progress monitoring; (c) multilevel prevention system; (d) data-based decision making (NCRTI, 2010). The present study examined the effectiveness of one of the level which integrated the multilevel system of RtI: Tier 2 instruction. A total sample of 223 first graders distributed in 68 schools in the Canary Island were detected at risk for reading difficulties (RD) and received an intervention reading program (PREDEA) with empirical evidence- based, in small groups (4-6), 30 minutes daily and were assessed 3 time during the academic year (benchmark assessment). The results showed significant differences between the assessment time points in all the variables.

Resumen

El Modelo de Respuesta a la Intervención (RtI) fue introducido en la legislación norteamericana a través de la “Ley de Educación para personas con Dificultades” (Individuals with Disabilities Education Improvement Act, IDEA). Se presenta como un modelo de identificación y prevención de las Dificultades de Aprendizaje (DA) alternativo al usado hasta aquel momento: el criterio de discrepancia inteligencia- rendimiento. Son cuatro los componentes esenciales que integran el modelo: (a) el proceso de cribaje; (b) el control del progreso; (c) un sistema de instrucción multinivel; (d) la toma de decisiones basada en los datos (NCRTI, 2010). El presente estudio examina la efectividad de uno de los niveles que integran el sistema multinivel del RtI: el Nivel 2 de instrucción. Un total de 223 niños de primero de Educación Primaria pertenecientes a 68 escuelas en las Islas Canarias fueron detectados como niños en riesgo de padecer una Dificultad de Aprendizaje en Lectura (DAL), recibieron un programa de lectura con evidencia empírica (PREDEA), en pequeños grupos (4-6) durante 30 minutos diarios y se controló su nivel de progreso durante el curso académico en tres momentos de medida (Inicio- medio-fin). Los resultados muestran un aumento significativo en todas las variables analizadas, con diferencias entre los distintos periodos de medida.

Palabras clave

Modelo de respuesta a la intervención, discrepancia CI-rendimiento, dificultades de aprendizaje en lectura, identificación temprana, intervención temprana.

Keywords

Response to intervention model, IQ-achievement discrepancy, reading disabilities, early identification, early intervention.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es