INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 8. 2013. Pp. 171-186


Las teorías sobre la enseñanza de la lectura desde una perspectiva socio-histórica

Theories of teaching of reading from a socio-historical perspective

Natalia Maria Suarez Rubio1, Juan Eugenio Jiménez González1, Cristina Rodríguez2, Isabel O'Shanahan Juan1, Remedios Guzmán Rosquete1

1Universidad de La Laguna,
2Universidad de Ámsterdam

Fecha de recepción: 12/3/2013 Fecha de revisión: 15/3/2013 Fecha de aceptación: 17/5/2013

Abstract

This study aims to find out the theories that have been generated on the process of teaching reading from a historical perspective and to develop statements that make up a questionnaire representational. This study is part of a much larger project that aims to study teacher´s theories attributed. Using techniques of historical research, we conducted a content analysis in order to detect which theories, at least “theoretically” appear throughout history and / or current on the topic under study. In a first approach we plan the realization of a normative study which has the support of teachers from various schools. Using the methodology “brainstorming” it intended to develop an instrument that records the beliefs that represent the ideas of teachers.

Resumen

El trabajo que aquí se presenta tiene por objetivo averiguar las teorías que se han generado sobre el proceso de la enseñanza de la lectura desde una perspectiva socio-histórica, así como elaborar los enunciados que conformarán un cuestionario representacional. Este estudio forma parte de un proyecto mucho más amplio que pretende estudiar cuáles son las teorías que los docentes se atribuyen. Mediante la utilización de técnicas de investigación histórica, llevamos a cabo un análisis de contenido con el fin de poder detectar qué teorías, al menos “teóricamente” aparecen a lo largo de la historia y/o en la actualidad sobre el tema objeto de estudio. En una primera aproximación planificamos la realización de un estudio normativo donde se cuenta con la colaboración de docentes de diversos centros educativos. Utilizando la metodología “brainstorming”, se pretende elaborar un instrumento que recoja las creencias que representan las ideas del profesorado.

Palabras clave

Teorías, creencias, enseñanza de la lectura, análisis histórico, análisis representacional.

Keywords

Theories, beliefs, teaching reading, historical analysis, representational analysis.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es