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Vol. 8. 2013. Pp. 113-133


Análisis de los procesos cognitivos y de lectura en niños angloparlantes que aprenden español como segunda lengua y niños hispanos

Analyzing cognitive and reading skills in English-speaking children learning Spanish as a second language and Spanish-speaking children

Remedios Guzmán Rosquete, Idaira García Luis, Juan Eugenio Jiménez González

Universidad de La Laguna

Fecha de recepción: 14/12/2012 Fecha de revisión: 21/12/2012 Fecha de aceptación: 4/3/2013

Abstract

The main objective of this study has been analyze the cognitive processes of reading skills in English-speaking children learning Spanish as a second language (L2). A sample of Spanishspeaking learners and English-speakers who receive instruction in Spanish as a second language was selected. Measures were taken of linguistic competence (ie, vocabulary and syntactic awareness), working memory, phonological awareness and written word recognition. We analyzed the influence of cognitive processes and reading in L1 English children on cognitive processes and reading skills in Spanish as L2. The results did not allow us to confirm a transfer effect of reading processes between these two languages. However, similar performance were found between the groups on tasks measuring phonological awareness and recognition of words and pseudowords. This finding suggests that the reading processes required for learning to read in Spanish are similar in monolingual and bilingual students.

Resumen

El principal objetivo de este estudio ha sido analizar los procesos cognitivos y de lectura de niños angloparlantes que aprenden español como segunda lengua (L2). Se seleccionó una muestra de niños hispanoparlantes y otra de niños angloparlantes que reciben instrucción en español como L2. Se tomaron medidas de competencia lingüística (i.e., vocabulario y conciencia sintáctica), memoria de trabajo, conciencia fonológica y reconocimiento de palabras escritas. Se analizó la influencia que ejercen los procesos cognitivos y de lectura de L1 en niños ingleses sobre los procesos cognitivos y de lectura en español como L2. Los resultados encontrados no nos permiten constatar un efecto de transferencia de los procesos de lectura entre estas dos lenguas. Sin embargo, se encontró un rendimiento similar entre los grupos en las tareas que miden conciencia fonológica y reconocimiento de palabras y pseudopalabras. Este hallazgo sugiere que los procesos lectores que se requieren para el aprendizaje de la lectura en español son similares en alumnado monolingüe y bilingüe.

Palabras clave

Bilingüismo, procesos cognitivos y de lectura, angloparlantes, español como segunda lengua.

Keywords

Reading, bilingualism, cognitive and reading skills, English–speaking, Spanish as a second language.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

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