INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 8. 2013. Pp. 31-49


Dislexia en adolescentes españoles

Dyslexia in Spanish teenagers

Desirée González Martín1, Juan Eugenio Jiménez González1, Cristina Rodríguez2, Alicia Díaz Megolla3

1Universidad de La Laguna,
2Universidad de Ámsterdam,
3Universidad de Las Palmas

Fecha de recepción: 25/2/2013 Fecha de revisión: 27/2/2013 Fecha de aceptación: 30/5/2013

Abstract

Most studies have been conducted in the field of dyslexia in order to define its conceptualization as well as to define the cognitive profile of people with dyslexia. Although many of the studies have focused on young children, we have studies with teenagers but these studies only have involved English-speaking subjects, and several authors suggest differences depending linguistic context. Therefore, the main purpose of this research was, first of all, to analyze the prevalence of dyslexia in Spanish teenagers in the Canary Islands, and secondly, to explore some cognitive processes of Spanish teenagers with dyslexia within a context of a reading level-match design. The results showed a 3.2% prevalence of dyslexia in teenagers canaries. In addition, that the teenagers with dyslexia have deficits in cognitive processes that are relevant for reading. Therefore, the analysis of these aspects in teenagers with RD could facilitate educational practice guidelines for the establishment of more effective intervention.

Resumen

Son numerosas las investigaciones que se han llevado a cabo en el campo de la dislexia con el objetivo de delimitar su conceptualización, así como el análisis del perfil cognitivo de las personas con dislexia. Aunque muchos de estos estudios se han centrado en la niñez, contamos con estudios realizados en la adolescencia, pero muchos de estos se han realizado en lenguas diferentes a la española, y son diversos los autores que sugieren diferencias según el contexto idiomático. Por ello, el principal objetivo de esta investigación ha sido, por una parte, determinar la prevalencia de la dislexia en adolescentes de Canarias, y por otra, explorar si los adolescentes con dislexia presentan déficit en conciencia fonológica, a través de un diseño de nivel lector. Los hallazgos obtenidos demuestran un 3.2% de prevalencia de la dislexia en los adolescentes canarios y que los adolescentes con dislexia presentan déficit en conciencia fonológica.

Palabras clave

Dislexia, dificultades de aprendizaje en lectura, prevalencia, adolescencia, procesos cognitivos.

Keywords

Dyslexia, reading disabilities, prevalence, adolescence, cognitive processes.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es