The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 8. 2013. Pp. 13-29
Juan Eugenio Jiménez González1, Claudia Garcia de la Cadena2, Marcela Bizama M3., Rosa del Carmen Flores Macías4, Rogelio Zambrano5, Marcela Frugone6
1Universidad de La Laguna (España),
2Universidad del Valle (Guatemala),
3Universidad Católica Santísima de la Concepción (Chile),
4Universidad Nacional Autónoma de México (México DF),
5Universidad de Guadalajara (México),
6Universidad Casa Grande (Ecuador)
Abstract
This research project has sought international cooperation in the Latin American between different research groups. In this context there is provided with an assessment tool via computer assisted cognitive processes involved in the DEA framework for the Spanish-speaking community in Spain, Guatemala, Chile and Mexico. This also has allowed the study of the DEA from a cultural perspective. The project 14 Revista de Psicología y Educación, 2013, 8(2), 13-29 was carried out between the University of La Laguna, ULL (Canary Islands, Spain), Universidad del Valle, UV (Guatemala), Catholic University of the Holy Conception, UCSC (Chile), and Universidad de Guadalajara, UG (Mexico), and had intended to analyze the development of cognitive processes involved in learning to read and that are associated with the DEA in reading through SICOLE- R-Primary (Jiménez et al., 2007). The project forms part of a research aimed at application of new technologies in the field of reading and learning difficulties and also in line identification of reading skills in each of the primary grades in normally achieving readers and s students with reading difficulties.
Resumen
Este proyecto de investigación ha pretendido la cooperación internacional en el ámbito latinoamericano entre distintos grupos de investigación. En este contexto se da dotado de una herramienta de evaluación asistida a través de ordenador de los procesos cognitivos involucrados en las DEA común para la comunidad hispano-parlante de España, Guatemala, Chile, Ecuador y México. Asimismo, esto ha permitido el estudio de las DEA desde una perspectiva transcultural. El proyecto se ha llevado a cabo entre la Universidad de La Laguna, ULL (Islas Canarias, España), la Universidad del Valle, UV (Guatemala), la Universidad Católica de la Santísima Concepción, UCSC (Chile), la Universidad Casa Grande (Ecuador), Universidad de Guadalajara, UG (México), y Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) y ha tenido por finalidad analizar el desarrollo de los procesos cognitivos que intervienen en al aprendizaje de la lectura y que están asociados a las DEA en lectura a través del SICOLE-R-Primaria y SICOLE-R-ESO (Jiménez et al., 2007). El proyecto se encuadra dentro de una línea de investigación centrada en las aplicaciones de las nuevas tecnologías al campo del aprendizaje de la lectura y sus dificultades y también dentro de la línea de identificación de las competencias lectoras en cada uno de los grados de primaria en escolares normolectores y escolares con dificultades lectoras.
Palabras clave
Evaluación asistida a través de ordenador, procesos cognitivos, aprendizaje de la lectura, dislexia, educación primaria, análisis transcultural.Keywords
Computer-assisted assessment, cognitive processes, learning, reading, dyslexia, primary education, cross-cultural analysis.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).