The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 8. 2013. Pp. 89-108
María del Carmen Aguilar Rivera1, Manuel Gámez Guadix2
1Pontificia Universidad Católica Argentina ''Santa María'',
2Universidad de Deusto
Abstract
The objective of this work was to analyze some of the psychometric properties of the Attribution Scale for college students in a sample of 562. For this reason carried out exploratory and confirmatory factor analysis in the eight items that make up the scale. The results showed a structure composed of two factors called ''attributions to internal causes'' and ''attributions to external causes''. It can be concluded that the scale presents an adequate construct validity and reliability. Also studied causal attributions for the following courses, 1st, 3rd and 5th year. To this end tests were descriptive, univariate, multivariate and calculated the effect size of the differences of the means. Pupils in 1srt year scores show higher causal attributions those students of 3rd and 5th. Implications of the study and future research are discussed.
Resumen
El objetivo del presente estudio fue el de analizar algunas de las propiedades psicométricas de la Escala de Atribución Causal para estudiantes universitarios argentinos en una muestra de 562 participantes. Se realizaron los análisis factoriales exploratorios y confirmatorios sobre los ocho ítems que componen la escala. Los resultados mostraron una estructura compuesta por dos factores denominados ''atribuciones a causas internas'' y ''atribuciones a causas externas''. La escala presenta una adecuada validez de constructo y fiabilidad. Asimismo se estudiaron las atribuciones causales por los siguientes cursos, 1º, 3º y 5º año. Para tal fin se aplicaron pruebas descriptivas, univariadas, multivariadas y se calculó el tamaño del efecto de las diferencias de las medias. Los alumnos de 1° año muestran puntuaciones en las atribuciones causales más elevadas que los estudiantes de 3 ° y 5 °. Las implicaciones del estudio y las futuras líneas de investigación son discutidas.
Palabras clave
Atribuciones causales, atribuciones internas, atribuciones externas estudiantes.Keywords
Causal attributions, internal attributions, external attributions, students.
Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874
Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access
bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).