INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 1. 2005. Pp. 79-114


El profesor universitario desde la perspectiva de los alumnos

Jesús Beltrán Llera, Luz Pérez Sánchez

Universidad Complutense de Madrid

2005

Abstract

This article has five parts. First, there is a general introduction on the social and educational changeto that have ocurred in the last few years. The essential core of this change is the reversal of priorities established in the teaching-learning process, because the education, unlike the previous paradigm, goes from a teacher-centered position to a learner-centered one. The other parts deal with four fundamental perspectives from which students watch the teacher: construction of knowledge, acquisition of abilities and values, professional identity, and creative problems solution. That contributes in the design of a model for teacher intervention, education and assessment.

Resumen

El artículo tiene cinco apartados. El primero es una introducción general en torno al cambio social y educativo que se ha producido en los últimos años. El núcleo sustancial de este cambio es la inversión de prioridades que se ha producido en el proceso de enseñanza-aprendizaje, ya que la educación, a diferencia del paradigma anterior, está más centrada en el estudiante y en su aprendizaje que en el profesor y su enseñanza. Los otros cuatro abordan las cuatro perspectivas fundamentales desde las que los alumnos contemplan al profesor: la construcción del conocimiento, la adquisición de competencias y valores, la identidad profesional y la solución creativa de problemas. Todo ello contribuye al diseño de un modelo de intervención en el aula, así como a la formación y evaluación del profesor.

Palabras clave

Profesor, universidad, cambio, enseñanza–aprendizaje, competencias, pensamiento crítico.

Keywords

Teacher, university, change, teaching- learning, competences, critical thinking.


Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es